Fysiotherapie bij werkgerelateerde klachten

Gemiddeld is bijna de helft van alle werkenden wel een keer per jaar ziek. De tijdsduur van het ziekteverzuim loopt nogal uiteen. Gemiddeld zijn mensen 7 dagen per jaar ziek, echter er is een steeds grotere groep mensen die langdurig uitvalt (meer dan 104 dagen op jaarbasis) of zich frequent ziekmeldt. Uit een onderzoek van Volksgezondheid komt naar voren dat 23,9% van de werknemers die hebben verzuimd, hun meest recente ziekteverzuim deels (14,7%) of hoofdzakelijk (9,2%) door het werk kwam. Dat is bijna een kwart van het verzuim!

Gezondheidsklachten die het directe gevolg zijn van het werk, leiden tot individuele en maatschappelijke schade. Niet te vergeten wat het betekent voor de rest van het team als er een collega (langdurig) uitvalt. Hoe makkelijk is hij/zij te vervangen? Door een preventief beleid en goede begeleiding tijdens het verzuim kunnen werkgevers ziekteverzuim verminderen.

 

Fysiotherapie bij werkgerelateerde klachten

Onze therapeuten houden zich bezig met klachten en aandoeningen aan het houdings- en bewegingsapparaat, die mede het gevolg zijn van het werk of die u beperken in het uitoefenen van het werken. Kort gezegd is het doel van onze fysiotherapeuten het arbeidsverzuim te minimaliseren en zorgen voor preventieve maatregelen om de kans op herhaling van klachten zo klein mogelijk te maken.

Werkhouding

Een van de belangrijkste zaken bij het voorkomen van verzuim, is de werkhouding. Een gezonde, ergonomische werkhouding voorkomt niet alleen klachten. Het is ook goed voor de productiviteit. Wie goed zit, werkt dus sneller en vooral ook beter en dus efficiënter. Daarom geven wij wat tips voor de juiste werkhouding.

  1. Stel uw stoel in op de juiste stand zodat uw onderrug ondersteund wordt en uw voeten plat op de grond staan.
  2. Stel het bureau op de juiste hoogte in zodat uw ellebogen een hoek van 90 graden maken.
  3. Zorg dat uw beeldscherm op ooghoogte staat. Desnoods legt u er een paar boeken onder.
  4. Zit niet op het puntje van uw stoel maar gebruik het hele zitvlak.
  5. Vervang de bureaustoel door een zitbal, dit werkt zelfcorrigerend aan een goede houding doordat u de balans moet zoeken.
  6. Vervang uw zitbureau door een zit-sta bureau om een actieve werkhouding te stimuleren en zittend en staand werken af te wisselen
  7. De hele dag in eenzelfde houding zitten is niet goed. Het is aan te raden om regelmatig even op te staan en te gaan lopen.
  8. Haal zelf uw koffie en thee (in plaats van deze door een collega te laten halen)
  9. Neem de trap in plaats van de lift.
  10. Doe oefeningen om de spieren los te maken, zoals de beroemde ‘appels-pluk’-oefening.
  11. Herken stress-signalen. Veel fysieke klachten worden veroorzaakt door spanning of stress. Het is heel belangrijk dat u deze signalen oppikt.

 

Hoe kunt u stress herkennen bij uzelf:

  1. U voelt zich steeds moe en u hebt geen zin meer in dingen die u normaal leuk vindt. Na uw werk bent u tot niets meer in staat.
  2. U kunt moeilijk ontspannen, ook als u moe bent.
  3. U slaapt slecht in, slaapt niet goed door, of u bent ’s morgens nog moe als u wakker wordt.
  4. U hebt een kort lontje, bent sneller aangebrand en krijgt eerder ruzie.
  5. U kunt dingen niet loslaten en het blijft malen in uw hoofd
  6. U bent eerder geëmotioneerd.  U bent somberder, onzekerder of angstiger dan normaal.
  7. U heeft de neiging om maar door te blijven werken.
  8. U kunt niet meer goed plannen en organiseren. U vergeet dingen en maakt meer fouten. U heeft moeite om uw concentratie vast te houden.
  9. U heeft hoofdpijn, pijn in de rug, nek of in de schouders.
  10. Uw weerstand neemt af, dus u bent sneller verkouden of grieperig.

Herkent u uzelf in meerdere van bovenstaande signalen, dan is het hoog tijd om snel aan de bel te trekken. Wij hebben veel ervaring met arbeidsgerelateerde klachten.

 

Hoe kunnen wij zowel werkgever als werknemer helpen bij arbeidsverzuim?

Binnen onze praktijk kunt u komen fitnessen onderbegeleiding, waarbij u een passend trainingsschema krijgt. We bieden de mogelijkheid voor gesprekken met een psycholoog. Ook bedrijfsfitness bieden wij aan: zie bedrijfsfitnessnederland.nl

 

Bronnen:

  1. https://www.monitorarbeid.tno.nl/publicaties/kosten-van-ziekteverzuim-voor-werkgevers-in-nederland
  2. https://www.reflex-fysiotherapie.nl/specialisaties/arbeidsfysiotherapie/
  3. https://overhetnieuwewerken.nl/10-tips-voor-een-gezonde-werkhouding/?vakmedianet-approve-cookies=1&_ga=2.234737563.422248437.1554899471-293600556.1554899471
  4. https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/ziekteverzuim/cijfers-context/huidige-situatie#node-werkgerelateerd-ziekteverzuim-naar-leeftijd

Wat kunt u doen aan MS?

Wist u dat miljoenen zenuwuitlopers ervoor zorgen dat uw zenuwcellen verbonden blijven en zo uw zenuwstelsel intact blijft? Normaal gesproken zou dit zo moeten werken, alleen helaas zijn er ook miljoenen mensen waar dit niet zo gaat. MS is een van de ziektes waar op dit moment nog niet veel tegen te doen valt en helaas is het (nog) niet geneesbaar. Kunt u er dan helemaal niets tegen doen? Jawel! Fysiotherapie kan u hierin begeleiden. Blijven bewegen en aan de slag gaan met een therapeut helpt!

Wat is MS?

Multiple sclerose, oftewel MS, is een chronische aandoening die ontstaat in het centrale zenuwstelsel. Dit stelsel wordt gevormd door de hersenen, het ruggenmerg en ook de oogzenuwen.

U las al eerder dat dit stelsel wordt opgebouwd door de zenuwcellen en zenuwuitlopers en juist bij het laatstgenoemde gaat het mis. De uitlopers hebben een laag die myeline heet. MS zorgt ervoor dat er ontstekingen ontstaan in het zenuwstelsel waardoor de myeline wordt beschadigd. Beschadigingen aan het zenuwstelsel zorgen ervoor dat prikkels en signalen vanuit de hersenen niet meer goed vervoerd kunnen worden door de beschadigde myelinescheden naar bijvoorbeeld armen of benen wat resulteert in het niet of minder kunnen gebruiken van deze ledematen.

Wat kunt u doen aan MS?

Er wordt nog altijd onderzocht hoe deze ziekte ontstaat en hoe mensen hiervan kunnen genezen. Op dit moment zijn er helaas nog geen oplossingen gevonden hoe mensen van MS kunnen herstellen en kan medicatie slechts bepaalde symptomen oplossen. Fysiotherapeuten kunnen u helpen met het bewegen, wat bepaalde klachten zou moeten verminderen.

Beweegt u wel op de juiste manier, hoe kunt u spierstijfheid tegen gaan en wat doet u wanneer u merkt dat uw spieren zwakker worden of continu pijn doen?  Het zijn vragen die onze therapeut voor u kan beantwoorden. Uw fysiotherapeut kan samen met u de houdings- en bewegingsmogelijkheden onderzoeken. Hierbij kunt u denken aan lopen, staan, balans, uw conditie, spierkracht, coördinatie, het gevoel in uw ledematen etc.  

Ook zal een therapeut samen met u bekijken hoe u het beste uw energie over een dag kan verdelen en zo maximaal rendement uit uw dag en lichaam kunt halen. Dit zorgt ervoor dat u zelf zo lang mogelijk zelfstandig kunt blijven functioneren.

Zoekt u hulp bij de onderstaande aandachtsgebieden?

  •      Stijfheid en spasticiteit
  •      Vermoeidheid beïnvloeden
  •      Spieren en gewrichten beweeglijk houden
  •      Balans optimaliseren
  •      Conditie en/of spierkracht opbouwen of onderhouden
  •      Het aanhouden of verbeteren van een goede ademhaling
  •      Adviezen over hulpmiddelen welke kunnen worden ingezet bij bijv. lopen
  •      Instrueren van uw mantelzorger

 

Neem contact op met onze praktijk en vraag naar de mogelijkheden.

Bronnen:

https://www.mszorgnederland.nl/over-multiple-sclerose/ms-zorgverleners/fysiotherapeut/

Drinkt u genoeg water?

Gemiddeld drinken wij zo’n vijf glazen water per dag, omgerekend een liter. Het Voedingscentrum raadt echter zeven tot tien glazen water aan, maar dit haalt slechts 15 procent van de Nederlanders. Dat blijkt uit een watertest van zorgverzekeraar Menzis onder tienduizend mensen.

Onderzoek water drinken

De helft van de ondervraagden was ervan overtuigd goed bezig te zijn, maar dronk dagelijks twee glazen water te weinig. Ruim een derde vergeet simpelweg om genoeg water te drinken. 9 procent drinkt bewust minder omdat ze anders te vaak naar het toilet moeten. Het grootste deel van de ondervraagden vindt overigens dat er meer watertappunten moeten komen op openbare plekken.

Waarom water drinken?

Het lichaam van vrouwen bestaat gemiddeld voor 52% uit vocht en dat van mannen voor 63%. Baby’s bestaan zelfs voor 75% uit vocht. Het is nodig om wat u aan vocht verliest aan te vullen. U houdt de vochtbalans het best op peil door voldoende te drinken. Water drinken is nodig om voedingsstoffen op te nemen, afvalstoffen te lozen en de lichaamstemperatuur op peil te houden. Daarnaast is voldoende vocht cruciaal voor onze hersenen. Die bestaan voor 75 procent uit water. Wanneer u te weinig water drinkt en de vochtbalans in uw hersenen niet op peil is, kunt u allerlei klachten ervaren. Denk aan hoofdpijn, weinig concentratie, slecht slapen en bij ernstige uitdroging leidt dit tot verwardheid. ,,U kunt water ook prima afwisselen met thee of koffie zonder suiker, als u maar aan die 1,5 tot 2 liter vocht per dag komt,” aldus een woordvoerder van het Voedingscentrum.

Tips om meer water te drinken

Om u te helpen met het drinken van voldoende water, geven wij u hier onze beste tips:

      Als u wakker wordt na een nacht slaap, heeft uw lichaam urenlang geen vocht binnen gehad. Wel is er water uit uw lichaam onttrokken, bijvoorbeeld door zweet. Vul het waterniveau weer aan door de dag meteen te starten met een glas water. Als uw lichaam (bijvoorbeeld na het volgen van deze tips) gewend is om meer water te drinken, kunt u de dag starten met twee of drie glazen water.

      Een waterflesje meenemen naar school, werk of in de auto kan helpen om dagelijks vaker te drinken. Bijna 40 procent doet dit overigens al, bleek uit de watertest. Onder jongeren tot 30 jaar drinkt zelfs de helft dagelijks uit een eigen waterfles. Hoewel kraanwater veruit de favoriet blijft, kiezen jongeren twee keer zo vaak voor water met een smaakje dan 40-plussers. Het Voedingscentrum juicht deze trend toe, maar waarschuwt op de website ook voor de bacteriën die kunnen groeien in waterflesjes. Ze adviseert om de flesjes, inclusief dop, elke dag te spoelen met afwasmiddel.  

      Maak een gewoonte van water drinken. Begin de dag bijvoorbeeld altijd met een glas water en spreek met uzelf af te dat u voor iedere maaltijd een groot glas water drinkt. Na een tijdje bent u er helemaal aan gewend en haalt u die 2 liter met gemak.

      Na een tijdje kan water beginnen te vervelen, waardoor u geen zin heeft om er iedere dag twee liter van te drinken. Om het makkelijker vol te houden kunt u fruit of groente aan uw water toevoegen. U kunt eindeloos variëren dus probeer zelf wat uw favoriet is. Munt, citroen en komkommer is bijvoorbeeld een lekkere combinatie.

 

Bron: https://www.ad.nl/gezond/we-drinken-veel-te-weinig-water~a4475ded/

Overgewicht tackelen begint al op het schoolplein

Inmiddels zijn er ontelbaar veel projecten opgezet vanuit (sport)scholen, verenigingen, gemeenten en (para)medische instanties om overgewicht aan te pakken. Toch blijft het percentage Nederlanders met overgewicht stijgen. Afvallen tot een gezond gewicht blijkt niet eenvoudig: het merendeel jojoot na een dieet weer terug naar het oude gewicht. Om overgewicht te tackelen moeten we kinderen al vanaf jonge leeftijd wijzen op het belang van gezonde voeding en beweging, stelt Peter Weijs, hoogleraar Voeding en Beweging aan het Amsterdam UMC en lector bij de Hogeschool van Amsterdam.

Minder overgewicht door interventieprogramma

Weijs bedacht samen met promovendus Nicole Toussaint een leefstijl-interventieprogramma bestaand uit workshops aan peuterleiders en aangepaste schoolpleinen voor voorscholen. De resultaten lijken veelbelovend: zo gebruiken de kinderen op het speelplein meer verschillende spieren en zijn de medewerkers die de workshop hebben gevolgd zich bewuster van een gezonde leefstijl. Op basis van deze resultaten verwachten Weijs en Toussaint dat andere voorscholen zullen volgen. Overgewicht, inclusief obesitas, komt bij 13 procent van de kinderen tussen de 4 en 12 jaar voor, volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek uit 2017. Dat vinden wij erg hoog. Juist daarom is het belangrijk dat er op school, maar ook thuis aandacht is voor gezond eten en veel bewegen. Springen, rennen en hinkelen: elke vorm van bewegen is goed! Tevens is het belangrijk dat er aandacht komt voor gezond eten en drinken.

Schoolplein zorgt voor minder overgewicht

In het leefstijl- en interventieprogramma van Weis en Toussaint worden ook de schoolpleinen onder handen genomen. De schoolpleinen worden aangepast om kinderen te stimuleren meer te bewegen. Een parcours waarbij kinderen bijvoorbeeld over een evenwichtsbalk lopen of door autobanden springen zorgt ervoor dat ze op het plein meer verschillende spieren gebruiken. Ook zijn de nieuwe schoolpleinen ingedeeld in verschillende gebieden: waar de kinderen mogen fietsen, mag ook alleen gefietst worden. Zo hoeven de kinderen zich niet in te houden. Hierdoor bewegen de kinderen meer en kan ook makkelijker in de gaten worden gehouden wanneer een kind niet beweegt.

Voldoende beweging en gezonde voeding = minder overgewicht

Een aantal jaren terug was er nog weinig aandacht voor gezonde voeding en motorische ontwikkeling bij scholen en kinderopvang, aldus Mai Chin A Paw, hoogleraar jeugd en gezondheid bij Amsterdam UMC. ‘Het gaat erom dat kinderen opgroeien met gezonde voeding en voldoende beweging op school én thuis. Dat klinkt logisch, maar is in de huidige maatschappij helaas niet vanzelfsprekend. Het is goed dat zo’n voorschool daar aandacht aan geeft, want kinderen kunnen niet jong genoeg beginnen.’

Hoe kunnen wij helpen bij overgewicht?

Heeft u hulp nodig om uw kind genoeg te laten bewegen?
Wij bieden kidsfitness aan op de woensdag- en vrijdagmiddag.
Neem contact met ons op voor meer informatie of een afspraak!

Bron: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/het-tackelen-van-overgewicht-begint-al-op-het-speelpl ein-wat-je-nu-meegeeft-nemen-ze-in-de-jaren-die-komen-mee-~b1f3c19b/