Wat te doen bij een herfstdepressie?

Herfstdepressie

De blaadjes vallen van de bomen, laat de herfst nu maar komen. Helaas ziet niet iedereen dit zo positief in… Wist u dat meer dan de helft van de Nederlanders last heeft van een herfstdip(je)? Als het bijna winter is raken mensen eerder vermoeid, hebben last van concentratieverlies, wat in het ergste geval zelfs kan leiden tot depressies. Tot slot begint uw biologische klok langzaam maar zeker te ontregelen, iets wat veroorzaakt schijnt te worden door de switch van zomertijd naar wintertijd. 

Waar komt een herfst-/winterdip vandaan?

De biologische klok bevindt zich in uw hersenen en wordt onder andere beïnvloed door licht. We noemen dit het dag-nachtritme. Het slaaphormoon melatonine speelt hierbij een belangrijke rol. Dit maakt uw lichaam aan als het donker wordt. Daglicht remt de productie hiervan. U begrijpt het al, des te donkerder het wordt, des te slaperiger u zich gaat voelen. Zeker als met wintertijd het eerder donker wordt, werkt dat dus vaak niet bevorderlijk voor uw gemoedstoestand..

Wat kunt u doen bij een herfst-/winterdip?

Afhankelijk van de ernst van uw herfst- of winterdip, is de eerste stap toegeven en accepteren dat er iets aan de hand is. Probeer uw klachten serieus te nemen. Het beste wat u kunt doen, is erover te praten met anderen. Praten lucht namelijk op! Door erover te praten durft u te erkennen dat er problemen zijn. Bewustwording is de eerste stap naar verandering.

Tips bij een herfst-/winterdip

  1. Zorg ervoor dat u iedere dag even buiten bent. Maak een wandeling of fiets een stukje. 
  2. Probeer zoveel mogelijk licht om u heen te creëren. Vaak voelt u zich al beter als je in een normaal verlichte ruimte met witte muren of een werkplek bij het raam zit. 
  3. Lichttherapie is een andere optie. Intensieve lichttherapie met professionele lampen hebben vaak ook snel effect. 

Of doe een test online

We hebben voor u een leuke test gevonden waar u zelf kunt kijken hoe gevoelig u bent voor een herfstdip:

https://steun.wijzijnmind.nl/quiz/testgevoeligvoorherfstdipofwinterblues 

Waaraan herkent u een burn-out?

Burn-out, PMC Twigt

Misschien dat het u bekend voorkomt: u heeft een lange werkdag erop zitten en hebt daarna helemaal geen energie of zin meer om nog iets te doen. Ook ‘s ochtends heeft u haast de puf niet om uit bed te komen. Als dit een enkele keer voorkomt, is er in principe niets aan de hand. Bijna iedereen heeft hier namelijk wel eens last van. Het wordt vervelend als het steeds vaker voorkomt en het uw dag gaat beheersen. Dit kan betekenen dat u een burn-out heeft of tegen een burn-out aanhikt. In dit artikel leest u wat een burn-out is en wat u eraan kunt doen.

Het ontstaan van een burn-out

Waarom raakt het de ene persoon wel en andere niet? Omdat per persoon de omstandigheden nooit precies hetzelfde zijn. Denk aan zaken zoals persoonlijkheid, genen en omgeving. Het is niet zo dat u van alleen hard werken een burn-out krijgt. Er spelen een hoop extra factoren mee die hieronder worden uitgeschreven.

U krijgt een burn-out door een lange periode te veel van uzelf vragen waarbij u niet let op het herstel. U overbelast uw lichaam te lang.

Uw lichaam kan op meerdere manieren overbelast worden:

  • Fysiek: Door overmatig sporten/trainen;
  • Mentaal: Door bijvoorbeeld een drukke baan waarbij u veel moet denken;
  • Psychisch: Door stress van targets of relatieproblemen;
  • Immunologisch: Door het hebben van een (chronische) ziekte.

Er treedt schade op als er te veel wordt belast. Vaak gaat dit een aantal jaren goed, en lijkt het lichaam veerkrachtig te zijn. Tot op een zeker moment het plotseling ophoudt. Uw lichaam wil niet meer: de voorraden zijn op, mentale kracht ontbreekt: iemand is opgebrand (vandaar de naam).

Fysiotherapie bij een burn-out

Fysiotherapie kan u helpen bij (het voorkomen van) een burn-out. Eerst zullen we kijken naar de oorzaak van je klachten. De klachten bepalen namelijk welke behandeling wordt toegepast. Hierna stellen we samen met u een behandelplan op. Aan de hand van dit plan gaan we samen met u aan de slag om u van deze klachten af te helpen. Dit kan door middel van:

Hoe ontstaan blessures en hoe kunt u ze voorkomen?

blessure, PMC Twigt, Fysiotherapie

Wanneer u een (sport)blessure heeft, baalt u vaak en wilt u weten waar het fout ging en wat u eraan kunt doen om dit in het vervolg te voorkomen. Bij veel gevallen gaat het om de belasting van het lichaam. U vraagt dus meer van uw lichaam dat wat het aankan (vermogen). 

Uithoudingsvermogen vs. belasting van het lichaam

Uw lichaam heeft een bepaald uithoudingsvermogen. Als de belasting hoger is dan het vermogen, is er een hogere kans op pijn of een blessure. Als we de belasting langzaam vergroten, zal het vermogen van het lichaam langzaam toenemen. Maar als we die belasting sneller toevoegen dan het lichaam zich kan aanpassen, dan is de kans op blessures groter.

Enkele voorbeelden van blessures

Als u een baksteen op uw voet laat vallen is de belasting veel groter dan het vermogen en er is geen tijd voor een aanpassing. Een minder overdreven voorbeeld is iemand die te hard van stapel loopt bij trainen. Denk hierbij aan van geen training naar dagelijks een (intensieve) workout doen. Opnieuw is de belasting groter dan het lichaam aankan en hoewel het niet zo abrupt is als de baksteen, heeft het lichaam alsnog geen tijd om zich aan te passen. Ook stress, ziekte, slechte voeding of te weinig slaap hebben hier invloed op. Deze verlaagde capaciteit maakt ons ook kwetsbaarder voor blessures. 

Hoe ontstaat een blessure?

Feitelijk gezien ontstaat een blessure door een verkeerde beweging te maken of, zoals eerder gezegd, overbelasting van het lichaam. Een blessure heeft altijd één of meer oorzaken, zoals bijvoorbeeld een slechte conditie, overgewicht, bekkenscheefstand, en verkeerd materiaal bij het trainen. Uiteraard kan ook een blessure acuut ontstaan, zoals bij het voorbeeld van de baksteen.

Rustig opbouwen na een blessure 

Wanneer u geblesseerd bent, probeer tijdelijk uw lichaam minder te belasten door rust te nemen. Maar onthoudt dat bij een langdurige rustperiode, de capaciteit van het lichaam ook afneemt. Als gevolg hiervan is er minder belasting nodig om opnieuw geblesseerd te raken. Dit maakt het noodzakelijk om uw training weer rustig op te bouwen tot u op het oude niveau zit. Het belangrijkste om te onthouden is dat op de lange termijn een beetje belasting op het lichaam goed is, zolang u blijft denken aan de tijd die uw lichaam nodig heeft om hierop aan te passen. Wanneer u niets doet, past uw lichaam zich aan door de capaciteit te verlagen. Door langzaam uw activiteit te verhogen, past uw lichaam zich hierop aan. Wanneer u het te snel doet raakt u geblesseerd. 

Meer tips om blessures te voorkomen

Rustig opbouwen is zeer belangrijk om blessures te voorkomen. Daarnaast willen we u puntsgewijs tips geven die u hierbij helpen:

  1. Warming-up en cooling-down: dit zorgt ervoor dat de bloedsomloop op gang komt waardoor de spieren en pezen warm worden. Ook is dit beter voor de stofwisseling, waardoor spieren sneller aan de nodige zuurstof/energie komen.
  2. Opbouw sporttraining: het is van belang om van tevoren uw fitheid af te stemmen op hoe zwaar u gaat trainen.
  3. Een goede en gezonde levensstijl voor, na en tijdens het sporten: blijf op gewicht en eet gezond. Tijdens het sporten zult u veel vocht verliezen, het is daarom heel belangrijk om goed te blijven drinken.
  4. Goede sportschoenen: Let hierbij op de schokdemping en grip van de schoen.

 

Wat kan onze sportfysiotherapeut voor u betekenen? 

Onze sportfysiotherapeut behandelt, begeleidt en adviseert u als u weer wilt gaan sporten. Heeft u een sportblessure? Ook hiervoor kunt u bij onze sportfysiotherapeut terecht!

 

Bekijk ook onze sportfysiotherapie pagina.

Handtherapie effectief bij artrose van het duimgewricht

handtherapie

Uit onderzoek van Jonothan Tsehaie, aangesloten bij de Xpert Clinic en het Erasmus MC in Rotterdam, blijkt dat het behandelen van patiënten met artrose aan de duim door middel van handtherapie en spalken zorgt voor minder pijn en een betere handfunctie.

Tegenwoordig worden er (te) veel verschillende behandeltechnieken toegepast bij artrose aan de duim (duimartrose). Vanwege te weinig onderzoek met te veel verschillende uitkomsten, werden ingrepen waar geen chirurg bij kwam kijken, zoals spalken en handtherapie, als niet-effectief beschouwd. Wij zijn dan ook heel blij dat er nu steeds meer wetenschappelijk onderzoek wordt verricht naar behandelvormen waar geen operatie aan te pas komt. 

Wat is duimartrose?

Duimartrose is een chronische gewrichtsziekte, die vooral bij vrouwen voorkomt. Bij duimartrose slijt het kraakbeen, waardoor botten direct met elkaar in contact komen. Hierdoor wordt bijvoorbeeld een beweging als knijpen pijnlijk, net als potjes opendraaien of schrijven. Het ontstaan van deze aandoening is nog altijd onbekend, maar is veel voorkomende klacht bij het ouder worden.

Onderzoek naar de behandeling van duimartrose

Voor de behandeling van duimartrose worden veel mogelijkheden aangeboden vanuit verschillende medisch specialistische oogpunten. Bij ons in de praktijk maken wij succesvol gebruik van handtherapie. Het onderzoek van Drs. Tsehaie brengt duidelijk inzichtelijk wat het effect is. 

 

Conclusie uit het onderzoek: Gemiddeld geven de patiënten die mee hebben gewerkt aan het onderzoek aan 34% minder pijn te voelen na de behandeling dan ervoor. Dit geldt ook voor patiënten die in een vergevorderd stadium zitten met duimartrose. Slechts 15% van alle patiënten besluit om na de behandeling nog een chirurgische ingreep te ondergaan. Hier moet nog vervolgonderzoek voor worden gedaan.

Het hele onderzoek kunt u HIER lezen.

Wat is handtherapie?

Handtherapie is een therapie die wordt gedaan door een gespecialiseerde handtherapeut. Handtherapeuten zijn gespecialiseerd in de werking en behandeling van spieren, botten, gewrichten, pezen, banden, zenuwen en huid van hand, pols en arm. De therapie is vaak intensief, zeker in het begin, en kan soms lang duren. Het voordeel is dat er geen operatie aan te pas komt. De behandeling draait om oefeningen om de duim beweeglijk te houden. Als er wel een operatie nodig is, verzorgt onze handtherapeut de nabehandeling en/of revalidatie. Ook het aanmeten van hulpmiddelen zoals een spalk behoort tot de werkzaamheden.

 

Heeft u duimartrose of een andere aandoening aan de hand? Onze handtherapeut helpt u graag verder! Kijk voor meer informatie op onze site.

Snelle vragen ronde met: Lynn Thijssen

Ook deze maand stellen we 1 van onze (sport)professionals voor! Wat schuilt er achter de therapeut zelf? Is hij of zij zelf een beetje sportief en welke hobbys zijn er naast het werk? Wij vroegen het onze collega Lynn Thijssen in het snelle-vragen-rondje!

Functie: Fysiotherapeute en kinderfysiotherapeute i.o.

Hoe gezond leef je zelf en waar let je op?
Vanwege mijn (top)sport verleden streef ik er naar zo gezond mogelijk te leven. Altijd werd er op
onze voeding gelet en kregen we een gezonde maaltijd voorgeschoteld, zodoende ben ik het gewend
om dit in de thuissituatie door te zetten. Daarnaast let ik er ook goed op dat ik minimaal 2L water op
een dag drink.
Wat doe je aan beweging?
Ik ga 2x per week hardlopen en ben minimaal nog 1 en soms 2 keer bij SMC te vinden om daar nog
een work-out te doen.
Wat is je meest slechte gewoonte?
De veel-schoenen-kopen-gewoonte….
Wat is je favoriete bezigheid in je vrije tijd?
Leuke dingen doen met vriendinnen en familie, lekker ergens lunchen en winkelen is iets wat ik ook
totaal niet vervelend vind.
Heb je kinderen? Heb je een relatie? Huisdieren?
Ik heb een relatie met Niels.
Wat kenmerkt jou als persoon?
Een lang, sociaal, prettig mee samen te werken en sportief persoon.
Wat kenmerkt jou als therapeut?
Ik kan goed samenwerken, zowel met collega’s als met patiënten en heb ook geduld. Dit laatste is
overigens een prettige eigenschap om als kinderfysiotherapeut te hebben.
Waar ben je trots op?
Mijn volleybal carrière en hoe ik altijd een combinatie heb kunnen maken van topsport en studie (en
later ook met werk erbij).
Wat krijg je vaak te horen van je patiënten?
Rustig en begripvol.
Heb je nog een gezondheidstip/beweegtip?
Mij helpt het ontzettend als ik in een stress-situatie zit (voornamelijk rondom deadlines van de
masteropleiding), om lekker even een rondje te gaan hardlopen. Sporten kost energie, maar het
werkt ook ontspannend en geeft je ook weer nieuwe energie die je bijvoorbeeld goed kan gebruiken
voor je studie, werk of andere bezigheden op een dag.

SMC Sliedrecht viert 2 – jarig bestaan met Open dag

open dag

Op zaterdag 28 september 2019 bestaat SMC Sliedrecht 2 jaar en dat wordt gevierd met een Open Dag.

Tijdens deze Open Dag kunt u gezellig langskomen voor verschillende demonstraties van work – outs, uitleg over trainen bij SMC Sliedrecht fitness en personal training. Tijdens deze Open Dag worden er ook twee personal trainingen verloot.

Meedoen bij de demonstraties wordt zeer gewaardeerd!

 

Hieronder vind u de tijden van de Open Dag:

  • 9:00 Opening
  • 9:30 – 9:50 Demonstratie circuittraining
  • 10:15-10:35 Demonstratie BBB work – out
  • 11:00-11:20 Demonstratie Personal Training
  • 12:00-12:20 Demonstratie HITT
  • 12:30  Verloting Personal Training
  • 12:30-13:00 Afsluiting

 

Wij hopen u te zien op de 28e!

 

Team SMC Sliedrecht

Verdienmodel op rugklachten

rugklachten, fysiotherapie, Twigt

Op NOS.nl zagen we een interessant artikel over alle ‘wondermiddelen’ die online worden geadviseerd aan mensen met lage rugklachten. Op Google en via Facebook worden heel vaak hapklare oplossingen geboden die vaak lang niet zo effectief zijn als de aanbieder u wilt laten geloven.  

Rugpijn is één van de meest voorkomende klachten van het lichaam. Alleen al in Nederland hebben miljoenen mensen last van rug- of nekklachten. Ruim twee miljoen mensen gaan met deze klachten naar de huisarts en rond de anderhalf miljoen mensen gaan met dezelfde klachten naar de fysiotherapeut. Dit aantal neemt jaarlijks alleen nog maar meer toe. Dit is dus een hele grote groep mensen die zoeken naar een oplossing, waar veel productaanbieders hopen geld aan te verdienen. Dit is ook de reden dat online allerlei oplossingen worden aangeboden, met de belofte de klachten te verhelpen. Dit is echter meestal een loze belofte.

Hapklare oplossing, lang niet zo effectief als u denkt

Waar de medische wetenschap in het duister tast, verkopen bedrijven hulpmiddelen die beloven uw houding te verbeteren en uw pijn te verminderen. Zo bestaat een brace die zou leiden tot een betere houding. Bedrijven die dit soort producten maken, kijken naar veelvoorkomende klachten en bedenken daar een product bij. Wij als fysiotherapeuten vinden het kwalijk dat producten worden aangeboden als oplossing zonder dat het bewezen effectief is.

Wij waarschuwen u dan ook om hier extra alert op te zijn! Met halfbakken logica worden mensen aangesproken op hun klachten. 

Zoeken op Google

Weet u niet wat u met rugklachten aan moet? Veel mensen gebruiken Google als een medische naslag bron. De online zoekmachine wordt veel toegepast om voor uzelf op een rijtje te krijgen wat de oorzaak kan zijn van de klachten. U kunt dit wel doen, maar kijk dan goed hoe betrouwbaar de sites zijn waar u de informatie vandaan haalt. Veel aanbieders zijn er op uit om u angstig te maken over uw aandoening, daarnaast krijgt u vaak meer ernstige aandoeningen te zien dan waar u zelf last van heeft als u zoekt op de symptomen. Dit komt door de volgende redenen:

  • Google noemt heel veel verschillende oorzaken, van nietszeggend tot ernstig. Bij het zien van de ernstige klachten kunt u zich onnodig zorgen maken.
  • Vaak zitten er horrorverhalen tussen, want de mens houdt immers van sensatie. Zelfs bij de meest onschuldige aandoeningen wordt wel eens over kanker gesproken. 
  • Google biedt geen oplossingen, of de oplossingen zijn zo vaag dat u niet weet waar u moet beginnen.

Wat moet u dan wel doen?

Aan het begin van het artikel spraken we over de anderhalf miljoen mensen die voor lage rugklachten naar de fysiotherapeut gaan. Dit is niet voor niets! Het klinkt misschien logisch, maar net als NOS.nl, raden wij dit vanzelfsprekend ook aan. Verbetering van rugklachten is een proces, niet iets wat over het algemeen in één keer verholpen kan worden door een ‘wondermiddel’. Wij gaan met u in gesprek over het soort klachten en de bijpassende behandeling.

Meer weten wat wij voor u kunnen betekenen? Neem contact met ons op en maak een afspraak! 

 

Lees het hele artikel op:

https://nos.nl/artikel/2297967-rugpijn-als-verdienmodel-miljoenen-patienten-doelwit-op-social-media.html