Goedkoopste zorgverzekeringen met fysiotherapie in 2020

Zorgverzekeringen

De nieuwe zorgverzekering polissen zijn bekend gemaakt. Het is vanaf nu mogelijk om over te stappen van zorgverzekering voor 2020. Uit een berekening van Zorgwijzer blijkt dat de zorgverzekeringen iets duurder zijn geworden maar de onderlinge verschillen nog steeds flink zijn!

Zo is het verschil tussen de goedkoopste en duurste zorgverzekering op jaarbasis maar liefst €500,-! Het is dus zeker de moeite waard om u goed in de verzekeringen te verdiepen omdat het u op jaarbasis heel veel geld kan schelen! Zeker als u bedenkt dat in feite de dekking van het basispakket voor iedereen hetzelfde is. Aangezien de inhoud hiervan jaarlijks door de overheid wordt vastgesteld. Wel kan er verschil zijn in mate van ziekenhuis dekking en/of vergoeding bij niet-gecontracteerde zorgverleners.

Het is belangrijk dat u op de hoogte bent waar u recht op heeft en wat u kunt verwachten in de basisverzekering en aanvullende verzekeringen. 

Verzekeraars bezuinigen in 2020 wederom op fysiotherapie 

Veel verzekeraars bezuinigen per 2020 op de dekking van fysiotherapie vanuit de aanvullende verzekering.

Dit betekent concreet:

  • Pakketten met hoge dekking worden geschrapt of zijn niet meer af te sluiten (bijvoorbeeld bij Nationale Nederlanden, De Amersfoortse Stad Holland, VGZ en UMC)
  • Dekkingen van aanvullende verzekeringen met fysio worden verlaagd (bijvoorbeeld bij CZ, Univé en VGZ)
  • Aanvullende verzekeringen worden duurder (bijna alle verzekeraars)

Onbeperkt fysiotherapie haast niet meer mogelijk

Het wordt duurder en lastiger om in 2020 een zorgverzekering af te sluiten met (onbeperkte) vergoeding voor fysiotherapie. Aanvullende verzekeringen gaan in prijs omhoog, pakketten worden geschrapt en veel verzekeraars blijven vasthouden aan medische voorselecties.

  • Er zijn slechts vier zorgverzekeraars die een pakket bieden met volledige dekking voor fysiotherapie. Drie daarvan vallen onder hetzelfde concern.
  • Bij drie van de vier geldt een medische selectie.
  • Voor een pakket met volledige vergoeding van fysiotherapie betaalt u volgend jaar gemiddeld 714,57 euro. Dat is 40 euro meer dan vorig jaar.
  • Pakketten met ruime dekking voor fysiotherapie (meer dan 20 behandelingen per jaar) worden geschrapt of zijn aanzienlijk duurder geworden.

Goed verzekerd voor fysiotherapie in 2020

Hieronder wordt de vergoeding van fysiotherapie (volwassenen) vanuit de basisverzekering in kaart gebracht:


Belangrijke informatie:

  • De eerste 20 behandelingen betaalt u (per chronische indicatie) eenmalig zelf, ongeacht of er een nieuw kalenderjaar ingaat of wisselt van zorgverzekeraar. De behandelingen die door de basisverzekering worden gedekt, vallen eerst onder het eigen risico van de verzekerde.
  • Wij hebben contracten met alle zorgverzekeraars. Bent u onder behandeling bij een fysiotherapeut die geen contract heeft met een zorgverzekeraar, dan is de kans aanwezig dat u zelf een deel van de rekening moet betalen.
  • Een verwijsbriefje van de huisarts is meestal niet vereist voor een bezoek aan een fysiotherapeut, tenzij de zorgverzekeraar dit uitdrukkelijk verlangt. Bij een (chronische) aandoening zal er echter wel eerst een diagnose moeten worden gesteld door een arts/specialist.

Aanvullende verzekering premies fysiotherapie

Mensen met andere klachten die niet op de chronische lijst staan, kunnen een zorgverzekering met aanvullende dekking voor fysiotherapie afsluiten. Een andere optie is om de behandelingen zelf te betalen. Hiervoor bieden wij in de praktijk de volgende mogelijkheden:

De vergoedingen van oefentherapie Cesar/Mensendieck vanuit een aanvullend pakket komen overeen met de vergoedingen voor fysiotherapie.

Dit geldt niet voor manuele therapie! Het aantal behandeling per verzekeraar voor manuele therapie ligt meestal lager. Controleer uw polis of neem contact op met uw zorgverzekeraar voor de vergoeding en voorwaarden.

 

Belangrijk:

  • Het is tegenwoordig niet meer nodig om een verwijsbriefje van de huisarts te vragen om naar de fysiotherapeut te gaan en voor vergoeding in aanmerking te komen.
  • De vergoedingen hieronder zijn gebaseerd op fysiotherapeuten die een contract hebben gesloten met de zorgverzekeraar. Hier vallen wij onder.
  • Het eigen risico is niet van toepassing.

 

Top 5 meest voordelige aanvullende verzekeringen voor fysiotherapie

 

Bij 6 behandelingen

 

Verzekeraar Premie per maand
Interpolis ZonderMeer € 5,25
Aevitae Basic € 5,48
ZorgDirect Online Gemak – Start € 5,67
ZieZo Aanvullend 1 € 5,75
Salland Start € 5,85

 

Bij 9 behandelingen

 

Verzekeraar Premie per maand
PMA zorgverzekering ExtraVerzorgd 1 €6,45
Menzis ExtraVerzorgd 1 € 6,95
Pro Life Smallpolis € 7,50
Univé Fysio 9 € 7,50
Zilveren Kruis Aanvullend 1 ster € 7,50 

 

Bij 12  behandelingen

 

Verzekeraar Premie per maand
Zorg en Zekerheid AV Basis € 11,92
Interpolis Meer Zeker

 

€ 13,25

 

IZA Extra Zorg 1 € 14,55
DSW AV Student € 15,00
Hema aanvullend 2 € 16,00

 

Bij 18  behandelingen

 

Verzekeraar Premie per maand
PMA zorgverzekering ExtraVerzorgd 2

 

€ 19,99
Menzis ExtraVerzorgd 2 € 21,50
IZZ door VGZ € 22,95
Umc UMC Extra Zorg 2 € 25,50
Bewuzt Fysio Beter € 26,50

 

Wilt u zich verzekeren voor meer dan 18 behandelingen fysiotherapie? Dan verwijzen wij u graag door naar https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/fysiotherapie. De verschillen tussen het aantal behandelingen zijn vanaf 18 behandelingen te divers om een goede top 5 voor u samen te stellen.

Let op: je hebt t/m 31 december 2019 de tijd om over te stappen van zorgverzekeraar/polis. Het is zeker de moeite waard om de verschillende polissen vanuit uw situatie te vergelijken! Ga naar Zorgwijzer.nl om te berekenen welke polis voor u in 2019 het meest interessant is.

 

Wat is het verschil tussen migraine en hoofdpijn?

migraine

Wanneer u regelmatig druk of pijn in uw hoofd voelt, is het wellicht lastig om te herkennen of u hoofdpijn of migraine heeft. Het is belangrijk om migraine te onderscheiden van hoofdpijn en omgekeerd. Het woord migraine wordt vaak ten onrechte gebruikt als synoniem voor hoofdpijn. Hoofdpijn is niet altijd migraine, verre van. In tegenstelling tot de meeste andere vormen van hoofdpijn, veroorzaakt migraine namelijk een hele hevige pijn. Hoe kunt u het verschil herkennen tussen gewone hoofdpijn en migraine?

Wat is hoofdpijn?

Hoofdpijn is onaangename pijn in uw hoofd die druk en pijn kan veroorzaken. Sommige specifieke gebieden waar hoofdpijn kan voorkomen, zijn het voorhoofd, de slaap en de achterkant van de nek. Hoofdpijn kan 30 minuten tot een week aanhouden. Spanningshoofdpijn komt het vaakste voor en ontstaan vaak door stress, spierspanning en angst.

Wat is migraine?

Migraine is een hersenziekte, waarbij een ontregeling van de hersenstam ervoor zorgt dat iemand een migraineaanval krijgt. Deze aanval is heel intens en gaat vaak gepaard met andere klachten naast hoofdpijn. Deze klachten kunnen zijn:

  • Misselijkheid;
  • Pijn achter een oog of oor;
  • Pijn in de slaap;
  • Vlekken of flitsende lichten zien;
  • Gevoeligheid voor licht en / of geluid;
  • Tijdelijk verlies van het gezichtsvermogen;
  • Braken.

Migraine heeft over het algemeen alleen invloed op één kant van het hoofd, al is beide kanten ook mogelijk. Andere verschillen zijn hoe erg de pijn is: een migraine hoofdpijn gaat gepaard met intense pijn die kloppend kan zijn en dagelijkse taken erg moeilijk maakt. Sommige mensen hebben maar één of twee migraineaanvallen per jaar. Anderen krijgen meerdere aanvallen per maand of zelfs per week. 

Oorzaak migraine

De oorzaak voor het ontstaan van een migraine aanval is grotendeels onbekend. Migraine patiënten zijn overgevoelig voor bepaalde prikkels. Bekend is dat door het overschrijden van de prikkeldrempel bepaalde delen van de hersenen overmatig geprikkeld worden. Hierdoor ontstaat een tijdelijke ontregeling van deze delen van de hersenen. Uiteindelijk heeft deze ontregeling ook invloed op de bloedvaten en zenuwen in de hersenvliezen. Deze vliezen bevinden zich net onder de schedel. Prikkeling van de bloedvaten en zenuwen hierin leidt tot hoofdpijn en ontregeling van de hersenschors. Deze overgevoeligheid kan erfelijk bepaald zijn. Daarnaast kan de gevoeligheid voor prikkels door bepaalde omstandigheden tijdelijk veranderen. Voorbeelden hiervan zijn (extreme) vermoeidheid, menstruatie, atmosferische veranderingen en mogelijk ook ontspanning na stress. 

Migraine triggers

Mensen die last hebben van migraine melden verschillende factoren die hiermee verband houden. Dit worden migraine-triggers genoemd en kunnen zijn:

  • Stress;
  • Extreme vermoeidheid;
  • Emotionele angst;
  • Anticonceptiva;
  • Alcohol;
  • Hormonale veranderingen;
  • Menopauze

Fysiotherapie bij migraine

We zullen samen met u uitzoeken waar de klachten liggen en een onderzoek doen.

Hiervoor bespreken wij de klachten, maar ook zullen wij onderzoeken doen. Vervolgens maken wij samen een behandelplan. Dit plan kan onder andere bestaan uit informatie en adviezen, maar ook samen oefenen en bewegen. Daarnaast zal de behandeling gericht kunnen zijn op het aanpakken van de spierspanning, het optimaliseren van de beweeglijkheid van de gewichten in uw nek en het verzachten van de pijn.

 

SKI FIT SMC SLIEDRECHT

skie fit

De Ski Fit gaat weer van start bij SMC Sliedrecht. 

Door goed voorbereid op wintersport te gaan verklein je de kans op vervelende blessures/klachten. Naast dat je veiliger op wintersport gaat, beleef je ook veel meer plezier van het skiën en/of snowboarden. 

Volg nu bij SMC Sliedrecht lessen Ski Fit (2x per week) en ga fitter op wintersport en blijf ook fit na de wintersport. 

Gedurende de Ski Fit doen we specifieke oefeningen voor stabiliteit, explosiviteit en uithoudingsvermogen/conditie onder begeleiding van een personal trainer of fitness instructeur. 

Tijden Ski Fit: 

  • Maandag : 19:30 – 20:00 uur 
  • Donderdag: 19:30 – 20:00 uur 

De ski fit start op maandag 04-11-2019 om 19:30 uur!  

Heeft u interesse? Meld u aan via info@pmctwigt.nl, of telefonisch 0184-414320 of bij de balie van SMC Sliedrecht (Sporthal De Basis). 

Invloed van kou op lichaam en spieren

lichaam, spieren, winter, fysiotherapie, Twigt,

Het is november. De herfst is in volle gang en het wordt steeds kouder. Al hebben wij nog geen echt winters weer gehad, is het wel goed om te weten wat voor effect kou heeft op uw lichaam. Want wist u dat organen en spieren minder goed functioneren bij kou? 

Organen/spieren werken minder goed door de kou

Gemiddeld gezien is uw lichaamstemperatuur 37 graden. Als het kouder wordt, neemt niet alleen de temperatuur om u heen af. U koelt zelf ook een beetje af. Zolang uw lichaam tussen de 35,5 en 37,5 graden is, is er niets aan de hand. Wanneer dit onder de 35 graden komt, is er sprake van onderkoeling. Met name de nieren, het hart, de stofwisseling en de spieren krijgen het zwaar te verduren. De spieren krijgen het zwaarder, omdat het signaal wat de hersenen via de zenuwen doorgeeft minder goed doorkomt. Vooral in de fijne motorische handelingen is dit merkbaar. Probeer maar eens in de kou een schroefje aan te draaien.

Blessures door kou

Onder koude weersomstandigheden liggen blessures dan ook eerder op de loer. Een goede warming-up is essentieel, dus ren tijdens het warmlopen maar een extra rondje. Het is aan te raden om een kwartier op te warmen voor de daadwerkelijke training. Ondanks dat het kouder is, moet u de cooling down aan het einde van de inspanning zeker niet overslaan.

Dit doet de kou met uw lichaam

Hoe kouder het is, des te hoger zet u de verwarming aan. Voor uw lichaam geldt hetzelfde. Wanneer het koud is, dan heeft uw lichaam veel energie nodig om weer op te warmen. Als het kouder wordt, vernauwen de bloedvaten zich en er stroomt minder bloed naar de bloedvaten onder de huid en naar de ledematen. Hierdoor voelt de huid ijskoud. Het bloed blijft zo dicht mogelijk bij de vitale delen van het lichaam. Hierdoor wordt uw inwendige temperatuur op peil gehouden. Ook zult u gaan rillen, een reflex waarmee u warmte produceert.

Vochtverlies

Koude lucht is tegelijkertijd ook droge lucht. U houdt minder vocht vast dus is het noodzakelijk dat u meer drinkt. Het lichaamszweet verdampt extra snel door de droge lucht en ook hierdoor verliest u vocht. Ook al heeft u minder dorst als het koud is, blijft het dus heel belangrijk om voldoende te drinken.

Wat extra tips om uw lichaam goed bestand te maken tegen kou

Wat het prettige is van kou tegenover warmte, is dat u zich tegen kou kunt kleden. U kunt het volgende doen tegen de kou;

  • Draag verschillende lagen waarvan de onderste laag eventueel een thermoshirt is. Gaat u buiten sporten? Zorg er dan voor dat de bovenste laag waterafstotend is, zodat neerslag niet binnen kan dringen. Trek na afloop meteen droge kleding aan;
  • Blijf in beweging. Door in beweging te blijven blijft u continu warmte produceren. Blijf niet te lang stilstaan. Het lichaamszweet verdampt wat zorgt voor een snelle afkoeling.

Fysiotherapie bij spit

spit, lage rugklachten

Heeft u wel eens meegemaakt ‘dat het plotseling in uw rug schiet’? Dan kan het zijn dat het spit is. Spit is een acute vorm van rugpijn, waarbij een plotseling pijnlijk en verkrampt gevoel in uw rug ervaart. In medische termen wordt ook wel van acute lumbago of lumbalgie gesproken, wat letterlijk ‘onderrugpijn’ betekent.

Kenmerken van spit

Bij spit is er sprake van verkramping van de diepe onderrugspieren. Dit geeft een plotse en zeer heftige pijnscheut in de onderrug. Door deze verkramping wordt het maken van bewegingen met de onderrug erg moeilijk gemaakt en bent u beperkt in bewegen.

In eerste instantie wordt de pijn heel lokaal in de onderrug gevoeld. Dit kan zich na verloop van tijd naar links en/of rechts trekken. 

Veelvoorkomende spit symptomen:

  • Acute rugpijn
  • Scherpe en (erin) schietende pijn
  • Kramp 
  • Bewegingsbeperking van de lage rug
  • Uitstralende pijn (in de billen/bovenbenen)
  • Niet overeind kunnen komen
  • Pijn bij zitten

Oorzaken van spit

Spit is een gevolg van kleine scheurtjes in de wand van een tussenwervelschijf, een elastische schijf die tussen de botten van de wervelkolom in zit. Deze kleine scheurtjes zorgen voor een plotselinge aanspanning van de diepe spieren in de onderrug. Deze aanspanning wordt door het lichaam zelf in gang gezet om erger te voorkomen. Spit is bijna altijd een acute klacht als gevolg van het maken van een verkeerde beweging zoals bukken, tillen, draaien etc. Maar het is ook heel goed mogelijk dat de klacht al langer bestaat.

De kleine scheurtjes in de wand van de tussenwervelschijf zijn over het algemeen tekenen van ouderdom of slijtage. Overbelasting, plotselinge bewegingen en stress kunnen ook oorzaken zijn.

De belangrijkste oorzaken van spit op een rijtje:

  • Overbelaste rug, door bijvoorbeeld zwaar werk, sport of autorijden
  • Het verkeerd bewegen van de (lage) rug
  • Een plotselinge onverwachte beweging maken
  • Stress
  • Aanwezigheid van een hernia in de (lage) rug
  • (Facet) artrose

Behandeling van spit

In de meeste gevallen trekt de pijn vanzelf weer weg. Hiervoor is het wel van belang dat u verantwoord blijft bewegen, bijvoorbeeld door regelmatig te wandelen. Daarmee is de oorzaak van het probleem natuurlijk niet verdwenen. Het echte probleem is namelijk dat er ‘rest’ schade aanwezig blijft wat zich kan uiten in onder andere een ‘instabiliteit’ van de (lage) rug of andere blijvende klachten. Het is daarom toch raadzaam om onder behandeling te komen bij onze gespecialiseerde fysiotherapeuten. 

Uw fysiotherapeut maakt voor u inzichtelijk waar uw klachten vandaan komen, zodat u ook begrijpt wat de oorzaak van uw rugklachten nu echt is. Afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek wordt er gekeken welke behandelmethode het meest effectief is voor uw spit klachten. Dit kunnen bijvoorbeeld onderstaande behandelmethoden zijn:

 

Vragenrondje Tom

Naam; Tom Jeroen Baas

Functie; Personal – Trainer, Sportmasseur en Sporttherapeut 

 

Hoe gezond leef je zelf en waar let je op?

In mijn dagelijks leven leef ik gezond en vind ik het fijn om goed op mijn voeding te letten en daarbij voldoende te sporten/bewegen 

 

Wat doe je aan beweging?

Volleybal, fitness, wielrennen en hardlopen/wandelen 

 

Wat is je meest slechte gewoonte?

Heb ik eigenlijk niet echt! 

 

Wat is je favoriete bezigheid in je vrije tijd?

In mijn vrije tijd hou ik ervan om bezig te zijn met de sport volleybal als trainer-coach, denk hierbij aan trainingen verzorgen, wedstrijden analyseren en coachen 

 

Heb je kinderen? Heb je een relatie? Huisdieren?

Nee 

 

Wat kenmerkt jou als persoon?

Ik ben een sociaal, zorgzaam, enthousiast, eerlijk en betrouwbaar persoon

 

Wat kenmerkt jou als therapeut?

Fijn in de omgang (sociaal) met klanten,  deskundige kennis en ervaring in dit werkveld en betrouwbaar naar de klant 

 

Waar ben je trots op?

Ik ben trots op wie ik ben! 

 

Wat krijg je vaak te horen van je patiënten?

Dat ik moet blijven wie ik ben, dat vinden de klanten prettig 

 

Heb je nog een gezondheidstip/beweegtip?

Neem een paar keer per week tijd voor jezelf!