Bewegen is ook voor kinderen erg belangrijk!

Het is al bijna oktober en daarmee breekt ook de herfst aan. Zijn wij er al klaar voor? Nee eigenlijk niet, maar er is geen ontkomen aan. Het gevaar van dit jaargetijde is dat er teveel tijd in huis achter de buis wordt besteed. Dit geldt niet alleen voor ons volwassenen, maar ook voor onze kinderen. Kinderfysiotherapie helpt om kinderen in beweging te houden.

De Nederlandse Sportraad, de Onderwijsraad en de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving raden aan om kinderen meer te laten bewegen. In de zomer lijkt dit automatisch te gebeuren. Echter in de donkere maanden kijken veel kinderen (teveel) televisie, spelen te lang met de smartphone/tablet, bewegen te weinig op school en spelen minder buiten. Waarom is bewegen nou zo belangrijk voor kinderen? En hoe kunt u dit gemakkelijker inpassen in de dagelijkse routine? Daar helpt/helpen onze kinderfysiotherapeut(en) … en … u graag mee op weg.

Gezondheid
Volgens de beweegnorm zouden kinderen dagelijks twee keer een half uur intensief bezig moeten zijn met bewegen, zoals bijvoorbeeld buiten spelen, wandelen, fietsen of zwemmen. Door kinderen voldoende te laten bewegen wordt de kans op gezondheidsproblemen, zoals vermoeidheid, overgewicht, diabetes, depressie en het risico op hart- en vaatziekten verminderd.

Voordelen bewegen
Naast de gezondheid van uw kind zitten er nog veel meer voordelen aan voldoende bewegen. Kinderen kunnen beter leren wanneer ze af en toe bewegen. Daarnaast verbetert voldoende beweging het motoriek, coördinatie en reactievermogen. Ook leren kinderen beter met elkaar omgaan en krijgen kinderen meer zelfvertrouwen door te bewegen.

Tips om kinderen meer te laten bewegen
Nu de voordelen van het voldoende laten bewegen van kinderen zijn benoemd is het alleen nog een kwestie van het in de praktijk brengen. Hier volgen enkele tips:

  • Laat uw kinderen een maximum aantal uur per dag achter de smartphone/tablet/televisie/computer zitten.
  • Motiveer uw kinderen om meer buiten te gaan spelen.
  • Laat uw kinderen op de fiets of lopend naar school gaan.
  • Ga als gezin meer bewegen (in het weekend) door bijvoorbeeld samen te gaan wandelen, zwemmen of fietsen.
  • Schrijf uw kinderen in bij een sportvereniging.

Komt u er zelf niet uit en kunt u wel wat hulp gebruiken? Neem dan contact met ons op!

Bronnen: https://nos.nl/artikel/2249731-advies-laat-kinderen-extra-bewegen-op-school.html
https://www.timtakken.nl/blog-actueel/waarom-is-bewegen-goed/
https://www.gezondheidsnet.nl/wat-eten-we-vandaag/kinderen-moeten-meer-bewegen-tijdens-school