Belang van beweging voor lichamelijke conditie en kracht

lichamelijke conditie, SMC sliedrecht, fitness, fit, bewegen

Uw lichamelijke conditie bepaalt hoe fit u zich voelt. Er wordt ook in deze tijden veel gesproken over het belang van een goede conditie. Maar wat zijn de voordelen van een goede conditie? Waarom moet u uw conditie langzaam opbouwen? En waarom neemt uw opgebouwde  lichamelijke conditie zo snel af als u niet meer sport? 

De voordelen van een goede conditie
Een conditie bestaat uit twee delen: een deel dat u van nature al heeft en een deel dat u kunt opbouwen door te sporten.  Het is fijn als u van nature een goede conditie hebt. Zowel op lichamelijk als geestelijk vlak.

Met een goede lichamelijke conditie;

  • voert u de activiteiten in het dagelijkse leven met gemak uit
  • herstelt u sneller na een inspanning 
  • neemt de kans op blessures bij sporten af
  • is uw weerstand tegen bepaalde ziektes hoger 
  • verlaagt u de kans op hart- en vaatziekten
  • verhoogt u uw stressbestendigheid
  • voelt u zich fitter en straalt u gezondheid uit

Heeft u van nature geen goede conditie? Dan kunt u uw lichamelijke conditie altijd zelf verbeteren door te trainen. Gezien de bovenstaande voordelen, een goede investering!


Bouw uw conditie langzaam op
De voordelen van een goede conditie zijn dus enorm, maar ga niet meteen te hard van stapel bij het opbouwen van uw conditie. Uw lichaam moet eerst wennen aan nieuwe bewegingen en een verhoging van het inspanningsniveau. Om blessures en overbelasting te voorkomen, is het dus belangrijk dat u uw conditie stapsgewijs en langzaam opbouwt. Merkt u dat u de oefeningen of uw training steeds een beetje makkelijker volhoudt? Dan kunt u een stapje verder opbouwen. Geef uw spieren na een training altijd voldoende rust om zich te kunnen herstellen. U zult merken dat uw lichaam steeds fitter wordt, dat u dezelfde oefeningen langer kunt volhouden en uw dus conditie opbouwt. 

Use it or lose it
Wacht u te lang tussen trainingen of sport of beweegt u een lange tijd niet? Dan herstellen uw spieren zich weer naar de beginwaarden van voor uw laatste training en zullen uw conditie en kracht weer afnemen. Dit komt doordat uw lijf zeer efficiënt omgaat met bouwstoffen. Op het moment dat u deze stoffen niet verbruikt, levert uw lichaam spiermassa in en zet dit om in vetten. Voor een goede conditie is het dus belangrijk om in beweging te komen én in beweging te blijven!

Vragen over uw conditie? Wij helpen u graag!
Heeft u last van een blessure of lichamelijke beperking, maar wilt u toch werken aan uw conditie? Wij helpen u graag te bepalen wat er wél mogelijk is om op een verantwoorde manier in beweging te komen en te blijven. Wilt u een afspraak maken om de mogelijkheden te bespreken? Bel dan T: 0184 – 414320 stuur een e-mail naarE: info@pmctwigt.nl of vul het contactformulier  op onze website in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.

Snelle vragen ronde: Ruben van der Leeden

Het is weer even geleden, maar er is weer een snelle vragen ronde. Dit keer is Ruben van der Leeden aan de beurt. Wil jij meer over hem weten? Lees dan snel verder… 

Naam; Ruben van der Leeden
Functie; Fitness trainer/ personal trainer

1. Hoe gezond leef je zelf en waar let je op?
Ik hoef gelukkig niet heel erg op mijn eten te letten. Mijn lichaam heeft het
meeste baat bij rust, dus ik let vooral op mijn slaap en probeer zo vaak als
mogelijk de 8 uur slaap te halen. Dit valt helaas niet altijd mee als
avondmens.
2. Wat doe je aan beweging?
Ik volleybal op een redelijk hoog niveau, waarvoor ik 3/ 4 keer per week in
de sporthal train. Daarnaast nog 2 keer krachttraining bij SMC en
zaterdag een wedstrijd.
3. Wat is je meest slechte gewoonte?
Ik snooze s ’ochtends veelte vaak en meestal te lang
4. Wat is je favoriete bezigheid in je vrije tijd?
Een goede serie is nooit vervelend.
5. Heb je kinderen? Heb je een relatie? Huisdieren?
3 x nee
6. Wat kenmerkt jou als persoon?
Nuchter, kort en bondig.
7. Wat kenmerkt jou als Personal trainer?
Meegaand met de vraag van de client.
8. Waar ben je trots op?
Behaalde doelen met cliënten.
9. Wat krijg je vaak te horen van je patiënten?
Dat ik makkelijk in de omgang ben en altijd klaar sta om ze te helpen.
10. Heb je nog een gezondheidstip/beweegtip?
Ik vind een stappenteller een mooi middel om te zien hoeveel beweging je
op een dag hebt gehad. Hierdoor kan je al simpel kleine doelen stellen om
aan je beweging per dag te komen.