Osteopaat Sliedrecht, Osteopaat, Osteopaat fysio, osteopaat fysiotherapie, bewegen fysio, bewegen fysiotherapie sliedrecht, sliedrecht fysiotherapeut

“In 2001 ben ik afgestudeerd als fysiotherapeut aan de Hogeschool WestBrabant. In dat zelfde jaar bent ik gestart met de opleiding osteopathie aan de International Academy of Osteopathy (I.A.O.), waar ik in 2007 afstudeerde tot osteopaat.
Gelijk na mijn afstuderen ben ik gestart met Osteopathie Ferwerda en ik behandel sindsdien met veel plezier volwassen, kinderen en baby’s. Tevens verzorg ik met een collega nascholingen voor osteopathie.

Jaarlijks volg ik zelf ook meerdere cursussen om bij te blijven in mijn vak. In mijn vrije tijd train en begeleid ik mensen in de krachtsport en personal training.”

Aandachtsgebieden:

Osteopathie is gericht op de behandeling van de patiënt en niet de klacht van de patiënt. Wij zien dan ook een veel verschillende soorten klachten zonder een specifiek aandachtsgebied. Persoonlijk zie ik veel sporters, kinderen/baby’s en mensen met buikklachten, al dan niet met medische oorzaak.

Aangesloten bij:

NRO (Nederlands Register voor Osteopathie). Dit is belangrijk voor de eventuele vergoeding: behandelingen van een osteopaat worden geheel of gedeeltelijk vergoed uit de aanvullende verzekering.

Ferry Ferwerda

fietsen, fietsdag, wereld fietsdag, effect fietsen, fiets voordelen, fysiotherapie fietsen, fietsen sliedrecht, fiets sliedrecht, beweging sliedrecht, bewegen fietsen, conditie fietsen, conditie sliedrecht, fietsen fysio, fietsen fysiotherapie, fysiotherapie fietsen, fysiotherapiepraktijk fietsen, gezond fietsen, gezond fysio, gezond fysiotherapeut

In Nederland wonen ongeveer 17 miljoen mensen, maar gezamenlijk hebben wij maar liefst 25 miljoen fietsen. Wereldwijd worden wij dan ook bestempeld als een echt fietsvolk. Door weer en wind of enkel bij mooi weer, voor plezier of naar het werk; wij fietsen bijna allemaal! En fietsen is gezond! Fietsen helpt om gewicht te verliezen, conditie en weerstand te verbeteren, diverse ziekten te voorkomen en ook nog eens beter te slapen. En het kan altijd, overal en in jouw eigen tempo! Ken jij alle voordelen van fietsen? 

 

1. Fietsen helpt tegen overgewicht

Wil je afvallen? Stap dan op de fiets, want dit is een goede en verantwoorde manier om dit doel te bereiken. Een half uurtje per dag fietsen op een gemiddeld tempo (dus niet te langzaam), zet de vetverbranding al aardig in gang. Fiets niet te hard, want dan verbrand je meer koolhydraten dan vet. Het mooie van fietsen: de vetverbranding stopt niet na het fietsen! Dankzij de toename van actief spierweefsel gaat de vetverbranding ook na het fietsen nog door. En juist als je wat zwaarder bent, is fietsen ideaal. Doordat je tijdens het bewegen op een zadel zit, hoeven je knieën en enkels jouw gewicht niet te dragen.

 

2. Fietsen leidt tot betere spieropbouw en conditie

Fietsen is goed voor je hele lichaam. Je gebruikt niet alleen jouw benen en voeten om te trappen. Je gebruikt ook spieren om in balans te blijven, te sturen en om kracht te zetten. Fiets je regelmatig, dan werk je aan jouw spieropbouw. Dit verhoogt je uithoudingsvermogen, zodat je steeds langere stukken kunt fietsen met minder moeite. En de kans op blessures is minimaal. Bij andere sporten, zoals bijvoorbeeld hardlopen, worden jouw spieren en gewrichten veel meer belast, terwijl fietsen net zo goed is.

 

3. Vermindering van stress en is goed voor de geest

Fietsen is heerlijk als ontspanning. Je kunt namelijk tegelijkertijd bewegen en om je heen kijken.  Dit geeft een heerlijk gevoel van vrijheid. Ook zorgt het voor een vermindering van stress en meer ruimte in jouw geest. Je creëert ruimte in je hoofd die anders misschien vol zat met gedachten, stress en getob. Het is eigenlijk bijna een vorm van meditatie, zeker als je buiten fietst. Alleen dan met extra beweging. Een positieve boost voor jouw mentale gezondheid!

 

4. Het helpt ziektes voorkomen

Daarnaast is fietsen goed voor jouw immuunsysteem. Door beweging, gaat je bloed beter stromen en worden diverse afvalstoffen afgevoerd uit je lichaam. Ook zal jouw lichaam sterker worden en beter weerbaar zijn tegen allerlei ziekten en aandoeningen. Vijf of meer dagen per week 30 min tot 1 uur per dag fietsen, maakt jouw lichaam sterker en beter in staat virussen en griep af te weren. Daarnaast verklein je de kans op diabetes type 2 en hart- & vaatziekten. Ook worden jouw bloedvaten flexibeler en sterker en slibben minder snel dicht.

 

5. Fietsen verlaagt een te hoge cholesterol

Heb je last van een te hoge cholesterol? Dit houdt in dat jouw LDL cholesterol te hoog is en jouw HDL mogelijkerwijs juist te laag. Slik je hiervoor medicatie? Dan is meer sporten en fietsen een absolute aanrader. Jouw LDL cholesterol schiet omlaag, terwijl je HDL juist wordt verhoogd.

 

6. Het is goed voor de hersenen

Fietsen biedt niet enkel positieve effecten op je lichaam, het is ook goed voor je hersenen. Wanneer je sport gaat jouw hart harder pompen en wordt de bloedtoevoer naar de hersenen bevorderd. Je hersenen krijgen meer zuurstof en daardoor meer scherpte, helderheid en een beter geheugen!

 

7. Fietsen zorgt ervoor dat je dieper en beter slaapt

Heb je vaak last van rusteloze nachten, of kan je moeilijk in slaap vallen? Stap op de fiets: dé manier om beter, dieper en fijner te slapen. Als je iedere dag een half uurtje fietst, heb je minder tijd nodig hebt om in slaap te vallen en slaap je langer. Dat komt ook omdat je fietst in de buitenlucht. De frisse lucht voorziet jouw hersenen van de nodige zuurstof. Daarnaast kan je je in de natuur heerlijk ontspannen. En omdat je buiten bent en veel daglicht ziet, zal jouw lichaam een beter bioritme ontwikkelen. Jouw lichaam zal ’s avonds sneller moe zijn, wanneer het donker wordt. Daardoor val je beter in slaap en zal je ook rustiger slapen.

 

Pak de fiets en ga eropuit!

Ben je geoefend of ongeoefend? Het maakt niet uit. De fiets maakt het mogelijk om er met een zeer uiteenlopende groep mensen met verschillende conditie niveaus samen op uit te trekken. Dus pak vandaag nog jouw fiets en ga op eigen tempo van start. Want van fietsen word je fit, sterk, gezond én gelukkig!

 

Heb je lichamelijke klachten? Neem dan contact op met PMC Twigt

Heb je last van een blessure of lichamelijke beperking, maar wil je toch fietsen? Wij helpen je graag te bepalen wat er wél mogelijk is om op een verantwoorde manier in beweging te komen en te blijven. Wil je een afspraak maken om de mogelijkheden te bespreken? Bel dan 0184–414320, stuur een e-mail naar info@pmctwigt.nl of vul het contactformulier op onze website in. Wij nemen zo snel mogelijk contact met jou op.

Stress, stress fysio, stress fysiotherapie, stress fysiotherapeut, stressvermindering, stressvermindering fysio, stressvermindering fysiotherapie, stressvermindering fysiotherapeut, psychosomatisch, lichamelijke klachten, psychosomatische klachten, mentale klachten, overspannen, stijve spieren, gespannen spieren, druk, werk,

Herkent u dat? Naast een drukke werkdag, inkomende berichten op WhatsApp en het moeten halen van deadlines moet u bij thuiskomst ook nog eens het huishouden doen. Dag in dag uit zorgen deze factoren voor opbouwende stress. Wordt dit gevoel u te veel? Dan kunt u last krijgen van gespannen schouders en hoofdpijn. Dan zou u het liefst ‘s avonds gewoon in uw bed willen kruipen. Maar hoe kunnen we ervoor zorgen dat we minder stress ervaren en welke gevolgen kan stress hebben? In deze blog leest u hier meer over.

 

Wat is stress?

Stress ontstaat doordat de draaglast groter wordt dan de draagkracht. De factoren die daaraan bijdragen en de mate van hevigheid is voor iedereen anders. Als we stress ervaren, dan is ons lichaam in de hoogste staat van alertheid. We zijn een stuk scherper en gaan een stuk efficiënter te werk. Maar naarmate dit gevoel langer aanhoudt, kan dit een negatieve wending krijgen. Die grens ligt bij iedereen anders.

 

Is de stress negatief, dan heeft u meer moeite met concentreren en te blijven werken. Het kunt u mentaal uit evenwicht brengen. Merkt u dat dit het geval is? Dan is het tijd om actie te ondernemen.

Welke symptomen van stress zijn er?

Elk soort klacht als gevolg van negatieve stress is voor iedereen anders. De één krijgt last van hoofdpijn en de ander van gespannen spieren en weer een ander krijgt een ontzettend kort lontje. Stress kan zich dus uiten in zowel lichamelijke klachten als psychische klachten. Hieronder vindt u een aantal voorbeelden van dit soort klachten:

 

Lichamelijke symptomen

  • Duizeligheid
  • Gespannen nek-, schouder- of armspieren
  • (Chronische) vermoeidheid of slaapproblemen
  • Gebrek aan energie
  • Hoofdpijn/migraine
  • Ademhalingsproblemen
  • Paniekaanvallen
  • Obstipatie/diarree
  • Maagpijn/Misselijkheid

 

Psychische symptomen

  • Verminderde concentratie/concentratieverlies
  • Moeite met keuzes maken
  • Meer moeite om prikkels te verwerken
  • Piekeren
  • Negatief denken
  • Onzekerheid/angst
  • Eenzaamheid
  • Minder zelfvertrouwen

. Depressiviteit

 

Stress voorkomen? Lees deze tips

Op het moment dat u stress ervaart is het meestal te laat. Vaak zit u dan al midden in het proces en beginnen de eerste klachten al op te spelen. Om hier op tijd bij te zijn hebben we een korte checklist voor u in elkaar gezet:

 

1. Zorg voor ontspanning

Ons lichaam kan goed tegen korte periodes van stress. Dit is gezonde stress. Als u deze korte periode afwisselt met ontspanning, dan krijgt ons lichaam genoeg rust om even bij te komen. Zo is lachen en plezier maken gezond. Ga vooral op zoek naar dit soort momenten. Zo kunt u er weer helemaal tegenaan!

 

 

2. Blijf in beweging

Regelmatig bewegen helpt om uw hoofd goed leeg te maken. Maak bijvoorbeeld een ommetje of ga een rondje hardlopen. Hierbij is het belangrijk om u zoveel mogelijk op die activiteit te focussen. Wat ziet u allemaal tijdens uw uitje? Hiermee voorkomt u dat u aan uw werk gaat denken en maakt u uw hoofd echt leeg.

 

3. Krijg voldoende slaap

Een goede nachtrust zorgt voor meer energie en dat u de volgende dag beter met problemen en uitdagingen omgaat. Probeer acht uur slaap te krijgen en voor het slapen gaan ook voor voldoende ontspanning te zorgen. Kijk bijvoorbeeld een uur voor het slapen gaan niet meer op een beeldscherm of televisie.

 

4. Houd uw gedachten onder controle

Zet uw eigen gedachten op een rij door deze op te schrijven. Wat speelt er momenteel in uw leven? Wat houdt u allemaal bezig? Hierdoor leeg u even uw hoofd en krijgt u gelijk een goed overzicht. Dit geeft u vervolgens weer controle over alles wat er in uw leven speelt. Zo ziet u zelf wat echt belangrijk is en wat minder prioriteit heeft.

 

5. Let op uw voeding en suikerinname

Bij stress raakt uw lichaam uit balans. Om uw lichaam in evenwicht te houden is een gezond eetpatroon belangrijk. Probeer suiker zoveel mogelijk te vermijden. Eet geen zoetigheid en ongezonde snacks. Vermijd ook wit brood, alcohol en frisdranken.

6. Zeg een keer ‘nee’

Op de korte termijn kan het geen kwaad om ‘ja’ te zeggen door bijvoorbeeld één kleine taak erbij te nemen. Op de lange termijn kunt u door telkens maar ‘ja’ te zeggen overspannen raken. Neem dus niet te veel hooi op uw vork.

 

7. Vergelijk jezelf niet met anderen

Door de invloed van social media worden wij constant gebombardeerd met het leven van anderen. Vergelijk uzelf niet met hun situatie en probeer uw eigen geluk te maken. Als u een ideaalbeeld nastreeft, kan dit een behoorlijke impact hebben op uw mentale gezondheid.

 

Psychosomatische fysiotherapie bij stress-gerelateerde klachten

Met Psychosomatische fysiotherapie gaat u weer lekkerder in uw vel zitten. De psychosomatische fysiotherapeut is gespecialiseerd in het behandelen van spanning, stress of onbegrepen lichamelijke klachten. De therapeut kijkt naar zowel de lichamelijke klachten, als de psychologische klachten en sociale aspecten van de patiënt. De therapeut kijkt waar de klachten vandaan komen, hoe het lichaam hierop reageert en geeft u hier inzicht in.

 

De psychosomatisch fysiotherapeut zal samen één of meerdere van onderstaande behandelmethoden uitvoeren. Vaak is dit een combinatie van:

  • Adem- en ontspanningstherapie
  • Bewustwording van gevoel, emotie en spanning
  • Houdings- en bewegingstherapie
  • Mindfulness
  • Verbeteren van het hartritme door positieve emoties

 

Ervaart u stress-gerelateerde klachten? Neem dan contact op met PMC Twigt

Heeft u last van één van de bovenstaande klachten en komt u hier maar niet van af? Dan kunt u contact opnemen met ons via 0184 – 414320 of een mail sturen naar info@pmctwigt.nl.