“Mijn grootst angst was hartfalen tijdens inspanning”

burn out, burn-out, ervaring, stress, overspannen, gespanenn, lichamelijke klachten, mentale klachten, sliedrecht burnout, sliedrecht burn-out

Peter S. had in 2018 een burn-out gekregen en zat als gevolg daarvan bijna een jaar thuis. Hij pakte langzaam de draad weer op, maar kreeg 1,5 jaar daarna weer last van burn-out verschijnselen. Hij zat er geestelijk en lichamelijk helemaal doorheen. Daarnaast kreeg hij ook nog eens een kransslagaderveranauwing. Zijn wereld storrte helemaal in. In dit stukje deelt hij zijn ervaring met ons. Via zijn bedrijfsarts is hij in contact met onze praktijk gekomen. Hier volgt hij inmiddels al 3 maanden een speciaal traject. Benieuwd naar zijn verhaal? Lees dan snel verder!

“Mijn grootst angst was hartfalen tijdens inspanning”

“Ik ben heel mijn leven al chauffeur/machinist op zware voertuigen en kranen, maar durfde zelfs niet eens met een personenwagen te rijden. Ik wilde het liefst binnen blijven. Ik heb veel last gehad van paniekaanvallen, huilbuien, angstdromen, depressie en onmacht. Ik heb er negen maanden over gedaan om tot de conclusie te komen dat het zo niet langer kon. Ik had angst om te gaan slapen, fietsen, wandelen, autorijden en zelfs om mijn uit huis te gaan. Mijn grootst angst was hartfalen tijdens inspanning of als ik alleen zou zijn. Volgens mijn huisarts is die angst niet reëel. Op het moment dat ik mijn medicijnen inneem, is de kans op een hartaanval of infarct net zo groot zal zijn als bij ieder ander.

“Wat kunnen ze nou doen aan mijn problemen?”

Mijn bedrijfsarts adviseerde mij om eens contact op te nemen bij Paramedisch Centrum Twigt in Sliedrecht. Met een gevoel van: ‘Wat kunnen ze nou doen aan mijn problemen?’ Toch maar contact opgenomen met deze organisatie. Ik dacht dat ik een soort belastbaarheid test zou krijgen i.v.m. mijn hart probleem. Niets was minder waar. Ik kreeg in drie maanden tijd drie keer per week te maken met verschillende therapiën: fitness, haptonomie, voedingsadvies en kwam ik bij de psycholoog.

Na een ontspannen en professionele intake inderdaad een belastbaarheidstest gedaan en een training schema gemaakt. Goede gesprekken gehad met hele team. Het begon wat stroef, stram en onwennig, maar na een paar keer zag ik zelf progressie en voelde mezelf steeds zekerder en sterker worden. Mijn zelfvertrouwen kwam langzaam weer terug en mijn angsten werden minder. Ik had dit zelf nooit gedacht of verwacht.

“Ik voel me geweldig!”

Ik ben nu 3 maanden verder en ik voel me geweldig! Tijdens de fitnesssessies heb ik goede begeleiding gehad en daardoor veel vertrouwen gekregen in mezelf. Geen angst meer over mijn hart, omdat ik zelf had gezien dat mijn hart prima functioneert op momenten van inspanning. Al mijn angsten besproken met Psycholoog en geleerd hoe ik daar mee om kan gaan en tot op heden geen angstdromen of paniekaanvallen meer gehad. Samen met de haptonoom geleerd om mijn ademhaling onder controle krijgen. Met de voedingsdeskundige gesproken over anders en toch lekker eten en zo ben ik zonder al te veel in te leveren toch 5 kg afgevallen. Mijn angst over eventuele hartfalen is helemaal verdwenen en kan nu weer gaan en staan waar ik wil (lekker fietsen en wandelen enzv.). Ik had de laatste tijd veel last van huilbuien en paniekaanvallen tijdens autorijden. Nu heb ik nergens meer last van.

“Ik heb veel meer energie en voel me rustig, sterk en ontspannen.”

Ik kan niet verwoorden hoe dankbaar wij als familie zijn voor dit geweldige resultaat. Zonder jullie inzet en vertrouwen had mijn toekomst er waarschijnlijk anders uitgezien.

  • Joop (Haptonoom), bedankt voor het onder controle krijgen van mijn paniekaanvallen.
  • Lonneke (Fitness, fysio), bBedankt voor het terugkrijgen van mijn vertrouwen in mijn energie.
  • Ruben (Fitness, fysio), bedankt voor het beter laten presteren van mijn lichaam.
  • Mechteld (Psycholoog), bedankt voor de goede raad de fijne gesprekken en een luisterend oor.
  • Natascha (Voeding), bedankt voor de adviezen om anders en toch lekker te eten.

Oedeemtherapie na een operatie

oedeem, oedeemtherapie, zwelling kleppen, lymfestelsel, lymfoedeem, lymfetransport, vocht fysio, vochtophoping, vocht vasthouden, abnormaal, stijfheid, weefselvocht, oedeem fysio, oedeem fysiotherapie, oedeemtherapie fysio, oedeemtherapie fysiotherapeut, bewegen, operatie, oedeem na kanker, oedeem na bestraling, vochtophoping enkel, spataders, spataderen

Heeft u last van een abnormale vochtophoping in uw lichaam? En kunt u dat deel van uw lichaam moeilijker bewegen als gevolg van deze vochtophoping? Dan kan dit een teken van (lymf)oedeem zijn. Het menselijk lichaam bestaat voor ongeveer 70% uit vocht, dat door heel het lichaam zit. Dit vocht is belangrijk voor afvoer van afvalstoffen, transport van voedingsstoffen en voor de opbouw van cellen en zuurstof. Loopt deze afvoer niet goed? Dan kan er een vochtophoping ofwel oedeem ontstaan.

Wat is oedeem?

Oedeem is het Griekse woord voor zwelling. Deze zwelling is een abnormale ophoping van vocht. Het komt op plaatsen voor waar vocht meestal niet aanwezig is, zoals de voeten, enkels, benen of in de longen. Oedeem kan optreden bij littekens, bij kanker, na bestraling of na een ongeval of operatie.

 

Op het moment dat de aderen het bloed niet goed afvoeren naar het hart, kan er oedeem ontstaan. Er ontstaan in dat geval vochtophopingen in de bovengenoemde delen van ons lichaam. De meest frequente oorzaak van oedeem zijn spataders. Door de slecht werkende kleppen in de beenaders verloopt de afvoer van het bloed uit de benen naar het hart niet zoals het zou moeten. Dit kan leiden tot oedeem in de benen. Iemand met oedeem in de longen heeft meer moeite met ademhalen als hij of zij platligt. Dit komt vaker voor bij wat oudere mensen dan bij jongeren.

Hoe herkent u oedeem?

U kunt oedeem herkennen door uw vinger enige tijd stevig op de plek te drukken. Op het moment dat u uw vinger weghaalt, dan ziet u een putje in het been. Enkele symptomen om oedeem te herkennen zijn:

 

  • Last van zwelling
  • Vermoeidheid en een zwaar gevoel
  • Pijn tijdens het lopen
  • Beperking in het bewegen
  • Beperkingen in het algemeen dagelijks functioneren

 

Wat houdt fysiotherapie bij oedeem in?

Oedeemtherapie wordt ook wel lymfetherapie of lymfdrainage genoemd. Dit is een speciaal soort fysiotherapie. Deze behandeling wordt regelmatig ingezet na behandeling van kanker of bij problemen met spataderen. Oedeemtherapie start meestal met manuele lymfedrainage. Dit is een specifieke massagetechniek gericht op de verhoging van de afvoer van het lymfestelsel. Met bepaalde handtechnieken wordt het lymfestelsel geactiveerd en wordt het vocht naar andere lichaamsdelen afgevoerd. Om uiteindelijk het bereikte resultaat goed aan te houden wordt het lichaamsdeel in kwestie gezwachteld of getapet.

 

Tijdens de behandeling ligt u in een ontspannen houding. De therapeut behandelt u op een rustige manier en brengt lichte druk aan op het lichaamsdeel. Het ritme van deze handeling is afhankelijk van het openen en sluiten van de kleppen in de lymfebanen en in de haarvaatjes. Alleen op dat moment kan het overtollige vocht worden afgevoerd.

 

Hoe kunt u oedeem vermijden?

Het is vooral belangrijk om in beweging te blijven. Dit is namelijk goed voor de doorbloeding en de interne spierpomp. Vermijd wel overbelasting, te veel bewegen werkt averechts. Drink voldoende water (1,5 liter per dag) en probeer zout eten te vermijden. Te warme en te koude temperaturen werken eveneens niet bevorderlijk.

 

Heeft u last van oedeem en bent u op zoek naar hulp? Bij PMC Twigt helpen wij u verder!

Merkt u dat u meer moeite heeft met lopen, ademen bij het platliggen of gezwollen enkels/benen. Dan kan dit duiden op oedeem. Neem in dat geval contact op met PMC Twigt en wij zullen u verder begeleiden in dit proces. U kunt ook bellen naar 0184 – 414320 of een e-mail sturen naar info@pmctwigt.nl

 

De 7 meest gestelde vragen over knieartrose

fysio knieartrose, fysiotherapie knieartrose, fysiotherapeut knieartrose, fysio artrose, fysiotherapie artrose, fysiotherapeut artrose, fysio knieklachten, fysiotherapie knieklachten, fysiotherapeut knieklachten

In Nederland leven zo’n 1,2 miljoen mensen met artrose, waarvan bijna de helft met knieartrose. Artrose in de knie is in Nederland dan ook de meest voorkomende gewrichtsaandoening. Knieartrose is een degeneratieve gewrichtsaandoening waarbij het kraakbeen in de knie is aangedaan. Vaak geeft het veel pijn en worden mensen beperkt in hun mobiliteit. Waardoor wordt het veroorzaakt, waar herkent u het aan, hoe blijft u mobiel en wat kunt u doen tegen de pijn? In deze blog geven wij antwoord op de 7 meest gestelde vragen over knieartrose.

1.   Wat is knieartrose?

Bij knieartrose wordt het kraakbeen in de knie dunner. Daardoor gaan de botten min of meer over elkaar heen schuren. Als reactie daarop raakt het weefsel rondom de knie vaak ontstoken. Dat geeft pijn en stijfheid. Door deze reactie en het schuren groeit er vaak extra bot aan de randen van de knie. Daardoor kan de knie er wat anders uit gaan zien; het gewricht wordt dan breder.

2.   Welke symptomen wijzen op knieartrose?

Knieartrose is een chronische aandoening die meestal langzaam erger wordt. Het kraakbeen dat weg is in de knie komt niet meer terug. Vaak is het proces al lang aan de gang voordat de klachten zich openbaren. Symptomen zijn pijn en stijfheid in de knie. De stijfheid voelt u vooral als u na lang zitten of liggen weer in beweging komt. De ene periode is de pijn erger dan de andere periode. Verder treedt er vaak ook vermindering van beweeglijkheid op of krijgt u vocht in de knie. De knie kan ook een krakend geluid geven, bijvoorbeeld bij het traplopen. Ook vermoeidheid en verdikkingen bij de gewrichtsranden van de knie kunnen optreden.

3.   Wat is de oorzaak van knieartrose?

De oorzaken van artrose zijn nog grotendeels onbekend. Het is wel opvallend dat de meeste mensen met knieartrose ouder zijn dan vijftig jaar en vrouw. Het is inmiddels bekend dat het vaak gaat om een samenspel van factoren. We hebben ze hieronder op een rijtje gezet:

  • Erfelijke aanleg kan een rol spelen. Dan treedt het vaak al op jongere leeftijd op en in meer gewrichten
  • Een vroeger opgelopen blessure of beschadiging in of rond het kniegewricht. Hierdoor is het gewricht minder stabiel en gevoeliger
  • Overgewicht: door overgewicht wordt het kniegewricht extra belast en kan daardoor beschadigd raken
  • Langdurige zware belasting van het kniegewricht.
  • Zwaar lichamelijk werk
  • Te veel en te intensief sporten

Key points

Osteoarthritis (OA) is the most common form of arthritis worldwide and a major cause of disability in middle-age and older adults

  • With the demographic change to a more elderly population, the number of people with OA is set to increase
  • Genetic and environmental factors including body mass index, smoking and nutrition in-crease the risk of OA
  • Heavy but not moderate physical activity increases the risk of knee and hip OA

Bronvermelding: O’Neill TWet al., Update on the epidemiology, risk factors and disease outcomes of osteoarthritis, Best Practice&Research Clinical Rheumatology,

4.   Welke behandelingen zijn er voor knieartrose?

Het behandelen van knieartrose hangt af van uw leeftijd, de mate van artrose en de ernst van de klachten. Er zal altijd eerst gestart worden met een conservatieve behandeling. Dit betekent dat u een traject ingaat om de klachten zo goed mogelijk te onderdrukken door middel van niet-operatieve hulpmiddelen, zoals oefeningen en medicatie.

Helaas is het zo dat artrose niet meer verdwijnt en uiteindelijk wordt er vaak operatief ingegrepen. Dit kan door middel van een knieprothese, standscorrectie (bij een afwijkende beenas) of een kniedistractie.

Een knieprothese wordt meestal op latere leeftijd toegepast. Dat komt omdat een knieprothese een beperkte levensduur heeft. Het vervangen van een knieprothese is een ingrijpende operatie en de kans op complicaties is groot.

Kniedistractie

Om knieartrose zo lang als mogelijk draaglijk te houden kunt u een kniedistractie ondergaan. Dit houdt in dat de artroseknie voor een bepaalde periode uit elkaar wordt getrokken om zo de gewrichtsvlakken de tijd te geven om te herstellen en hiermee de pijn in de knie langdurig te verminderen. Reuma Nederland heeft jarenlang geïnvesteerd in dit onderzoek dat door UMC Utrecht is uitgevoerd. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat mensen die de behandeling hebben gekregen jarenlang minder pijn hebben en beter kunnen bewegen.

5.   Wat kunt u doen tegen de pijn bij knieartrose?

Omdat overgewicht een belangrijke factor speelt bij artrose is het aan te raden om overtollige kilo’s kwijt te raken. Het is bewezen dat als men een paar kilo afvalt de gewrichtspijn bij knieartrose minder wordt. Dat is niet zo gek als u bedenkt dat tijdens het lopen de knieën klappen opvangen van 6 keer uw lichaamsgewicht. Dus als u drie kilo afvalt, scheelt dat 18 kilo voor uw knie bij het lopen. Samen met de fysiotherapeut kunt u een plan van aanpak maken om af te vallen door een verantwoorde wijze van bewegen waarmee rekening wordt gehouden met de belasting van de artroseknie. Vaak wordt de behandeling aangevuld met voedingsadvies van een diëtist.

6.   Mag u sporten met knieartrose?

Het antwoord op deze vraag is volmondig ja. U mag zelfs hardlopen met knieartrose. Het is een misvatting om te denken dat sporten artrose erger maakt. Sporten is juist goed voor uw gewrichten. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat een ongezonde leefstijl wél in verband wordt gebracht met een verhoogde kans op artrose in de gewrichten. Dus: Blijf bewegen en sporten!

7.   Welke sporten zijn geschikt bij knieartrose?

De meeste sporten zijn geschikt, mits u ze goed uitvoert en ze passen bij uw beweeggrens. Met knieartrose is een sport als basketbal waarschijnlijk minder handig om te doen. Kies een sport waar u het meeste baat bij hebt. Er zijn genoeg sporten die minder belastend zijn voor uw kniegewricht, zoals zwemmen, aquarobics, wandelen, nordic walking, golfen, fietsen, yoga, tai chi of buikdansen. Wilt u toch graag hardlopen en hebt u knieartrose, overleg dit dan eerst met uw reumatoloog of fysiotherapeut. Op basis van uw situatie, kunnen jullie bepalen of hardlopen een geschikte sport is. Doe dit dan als recreant en overdrijf het niet door lange afstanden te willen lopen. Let er wel op dat u goede hardloopschoenen aantrekt en ren liever op bosgrond dan op beton. Weet u niet goed welke sport u kunt uitoefenen met uw specifieke knieklachten, overleg dan met uw behandelend fysiotherapeut.

Wat kan fysiotherapie betekenen bij knieartrose?

Helaas bestaat er geen genezing voor artrose. U moet ermee leren leven. Fysiotherapie kan u daar goed bij helpen. Met verschillende oefeningen kunt u leren omgaan met de pijn en stijfheid die bij artrose horen. U leert uw kniegewrichten zo normaal mogelijk te gebruiken en daarmee krijgt u weer vertrouwen in het bewegen.

Vanuit PMC Twigt helpen wij u met oefentherapie en bewegingsadvies bij artrose. Wilt u weten wat de mogelijkheden zijn? Neem contact met ons op via het contactformulier, 0184 – 414320 of info@pmctwigt.nl en wij helpen u verder.

 

Toch buiten sporten met Hooikoorts

hooikoorts, hooikoortsklachten, snotneus, kriebelhoest, hoofdpijn, vermoeidheid, benauwdheid, fysiotherapie hooikoorts, fysiotherapeut hooikoorts, sporten hooikoorts, buiten sporten hooikoorts, binnen sporten hooikoorts, tips, sporttips hooikoorts

Hooikoorts kan zorgen voor vervelende klachten zoals vermoeidheid, benauwdheid en verkoudheidsklachten. Het laatste waar u aan denkt is om in de buitenlucht te sporten. Dit is heel begrijpelijk, maar natuurlijk niet bevorderlijk voor uw gezondheid. Als u een fanatieke sporter bent, wilt u natuurlijk uw opgebouwde conditie behouden. Wij vertellen u hoe u ondanks uw hooikoorts klachten toch kunt blijven werken aan uw fitheid!

Binnen sporten met hooikoorts

Het meest comfortabele is natuurlijk om binnen te sporten. Er zijn verschillende mogelijkheden om binnen aan uw fitheid te werken. Schaf een springtouw aan, ruim de garage op en u heeft een fantastische ruimte om aan uw conditie te werken. U kunt natuurlijk ook een YouTube filmpje of online oefeningen zoeken om datgene te trainen wat u wilt trainen.

Toch buiten sporten met hooikoorts

Nu het weer steeds beter wordt, is het juist ook lekker om er buiten op uit te gaan. Om de hooikoorts klachten zoveel mogelijk te beperken, hebben wij een aantal handige tips:

  • Op het strand zijn er relatief weinig pollen, dus plan een heerlijke wandeling op het strand.
  • Doe uw kleding na het buiten zijn meteen in de was. Pollen blijven namelijk in de kleding zitten. 
  • Douchen na het sporten is vanzelfsprekend. Doe dit ook na een wandeling, want stuifmeel kan ook in uw haar zitten. Hierdoor kunt u last blijven houden van de hooikoorts klachten.
  • Ga na een regenbui of vroeg in de ochtend naar buiten. Dit zijn de momenten dat er minder pollen in de lucht zitten.

Wereld Parkinson Dag

parkinson sliedrecht, parkinson fysio, wereld parkinson dag,

Vandaag is het Wereld Parkinson Dag. We schenken dan wat extra aandacht aan deze nare ziekte. Ook onze geriatrie fysiotherapeuten Mirjan de Vos en Lonneke Twigt zetten zich in voor mensen met deze ziekte. Benieuwd hoe een behandeling eruit ziet? Zie hieronder de reactie van Theo Redelijkheid (foto):

“Dit ziet er nogal vijandig uit maar niets is minder waar! Mijn blonde sparringpartner hier is Mirjan de Vos en elke week rossen we er op los! Daarbij wordt er aardig wat afgelachen, dus boksen zonder blauwe ogen of knock-outs. Sterker nog, je bokst nooit echt tegen elkaar. Ze helpt me bij het bedwingen van mijn Parkinsonverschijnselen en hierdoor voel ik me sterker en heb ik meer energie.  Net als bij echt boksen is het bewegen, nadenken, coördineren, maar ook zogenaamd “dual tasking” (twee taken tegelijkertijd uitvoeren), wat voor mij nogal lastig is. Dus net als ik haar een “linkse directe” wil geven vraagt ze me wat de hoofdstad van Australië is. Oei! Sydney, Melbourne of toch Canberra? 

Als de sportscholen weer open mogen dan gaan we boksen met Parkinsonpatienten in groepsverband opstarten. Individuele begeleiding bij Parkinson is tot die tijd uiteraard ook mogelijk Ga jij dit gevecht ook aan? Neem contact op met onze praktijk voor meer informatie (info@pmctwigt.nl / 0184-414320)