Tips voor wintersportvakantie

Het duurt niet lang meer voordat het alweer februari is. Deze maand kenmerkt zich onder andere doordat veel mensen op wintersportvakantie gaan. Het is zeer belangrijk om u hier goed op voor te bereiden. Hetzelfde geldt natuurlijk voor uw materiaal. Als uw lichaam en uitrusting echt klaar zijn voor de wintersportvakantie, wordt dit vanzelf een stuk leuker. U kunt al veel thuis doen, zoals zorgen dat u in goede conditie bent en je van tevoren inlezen in hoe u bij uw hotel komt zodat u niet voor onaangename verrassingen komt te staan. Dit zal een hoop stress schelen als u uiteindelijk op de latten staat. U leest hier tips waardoor u uzelf klaarstoomt voor de wintersportvakantie:

Bereid u goed voor op uw wintersportvakantie

Door te gaan snowboarden en skiën belast u uw lichaam op een andere manier dan gebruikelijk. U kunt gelukkig uw spieren hierop voorbereiden. Als u fit bent en een goede conditie hebt, weet u zeker dat u al de juiste basis hebt om goed op vakantie te gaan. Hoe frustrerend is het om bij dag 2 al in het huisje te moeten blijven vanwege spierpijn? Wij kunnen u hierover adviseren. Daarnaast is het bij een goede voorbereiding van uiterst belang dat u altijd begint met een goede warming-up. Hierdoor neemt de kans op blessures af. Daarnaast is de cooling-down net zo belangrijk om blessures te voorkomen. Kijk hier voor oefeningen die u tijdens de wintersport kan doen.

Helm op tijdens de wintersportvakantie

Gelukkig zijn hoofdletsel zeldzaam tijdens wintersport. Maar vanwege de ernstige gevolgen die hoofdletsels kunnen hebben, is het van levensbelang dat u een helm draagt. Hierdoor verkleint u uiteraard de kans op hoofdletsels. In wintersportgebieden is het voor kinderen vaak zelfs verplicht om een helm te dragen. In het geval van een hoofdletsel, is het noodzakelijk om zo snel mogelijk medische hulp in te schakelen. 

Lees hier verder over bescherming en uitrusting op wintersportvakantie.

Handige wintersportvakantie checklist

Tot slot nog een handige checklist, zodat u zeker goed voorbereid op vakantie gaat. Denk aan:

  • …uw rijbewijs, groene kaart, ANWB-pas en paspoort;
  • …uw reispapieren niet (pasjes zorgverzekering, gegevens reisverzekering, telefoonnummers);
  • …een winterbeurt voor uw auto;
  • …een verbandtrommel en fluorescerende vestjes;

 

Wij wensen u een fijne en veilige wintersportvakantie!

 

Fysiotherapie bij een peesontsteking

peesontsteking

Een peesontsteking is een pijnlijke en hardnekkige blessure aan de pees. De pees is een soort bandje dat de spieren met een bot verbindt. Wanneer deze band overbelast raakt, kunnen er scheurtjes ontstaan waardoor er irritatie ontstaat. In dit geval spreken we over een peesontsteking (tendinopathie). Eigenlijk is er bij een peesontsteking geen sprake van een ontsteking maar van een irritatie. Een peesontsteking is dus een beschadiging van de pees waarbij diverse klachten bij komen kijken. 

Oorzaken van een peesontsteking

Een peesontsteking kan meerdere oorzaken hebben. U kunt dit bijvoorbeeld krijgen door te vaak eenzelfde beweging te herhalen of door de pees te veel te belasten. Hoe een peesontsteking ontstaat verschilt per persoon, maar wat ze gemeen hebben is dat er microscopisch kleine scheurtjes in de spier ontstaan. Pezen zijn zeer slecht doorbloed wat als gevolg heeft dat de kleine scheurtjes door het lichaam herstellen met een soort littekenweefsel, wat van nature zwakker is. Omdat we toch blijven bewegen, ontstaan er nieuwe scheurtjes in dit zwakkere weefsel waardoor de klacht verergert. Vaak is de pijn voelbaar op de plek waar de pees aan het bot vastzit.

Herkennen van een peesontsteking

De meest voorkomende klachten die gepaard gaan met een geïrriteerde pees zijn pijn en irritatie. Hoe de peesontsteking aanvoelt verschilt per persoon. Bij de een is de plek rood en gezwollen, bij de ander voelt het stijf. In het begin voelt u alleen pijn als u zich heeft ingespannen, later tijdens de inspanning en op een gegeven moment zelfs in rust. Een peesontsteking komt vaak voor in de schouder, knie, heup of pols. Bekende voorbeelden zijn een tenniselleboog en de ‘Jumpers Knee’.

Wat kan ik zelf doen bij en peesontsteking?

Het belangrijkste is dat u het niet onderschat. Als u de irritatie negeert, zorgt dat voor steeds meer klachten. Rusten werkt niet, juist in beweging blijven is namelijk van belang maar dan wel een tandje lager dan u gewend bent. Als u het gevoel heeft dat u moeite heeft met lopen en moet hinken, dan is het een waarschuwing van uw lichaam die u zeker niet moet negeren! Door te hinken belast u bovendien uw lichaam verkeerd en houdt u de klacht in stand. Normaal belasten is gunstig voor een verbetering en herstel van de irritatie aan de pees. 

Fysiotherapie bij een peesontsteking bij PMC Twigt / SMC Sliedrecht

Bij een tendinopathie moet u extra alert zijn en de pijn nooit onderschatten. Wat wij van u vragen is dat u blijft bewegen maar let op dat u daarbij niet overbelast. Het is lastig om de juiste balans te vinden, gelukkig kunnen wij u hierbij helpen. Afhankelijk van hoe ver de klacht is gevorderd, stellen wij samen met u een behandelplan op. Deze therapie kan uit verschillende onderdelen bestaan:

  • oefeningen
  • shockwave
  • medical taping
  • manuele therapie
  • dry needling

Daarnaast adviseren wij u waardoor de kans op een tendinopathie te verkleinen en zelfs te voorkomen valt.

 

UITGELICHT: Vragenrondje Corrien

Naam; Corrien Korteweg
Functie; Fysiotherapeut. Ik ben, samen met Gerda Heuvel, lid van Claudicationet (etalagebenen). Mijn verdere aandachtspunten zijn bekken-, kaak-, long- en spanningsproblematiek. En als ervaringsdeskundige heb ik ook extra affiniteit met traumatisch hersenletsel en whiplashproblemen.

 

Hoe gezond leef je zelf en waar let je op?
Ik maak m’n eten het liefst van verse producten, zonder pakjes en zakjes. Bovendien let ik op voldoende eiwitten en vezels, goede vetten en niet teveel koolhydraten

 

Wat doe je aan beweging?
Ik doe zoveel mogelijk op de fiets (ook woon-werkverkeer) en ga twee x per week naar de sportschool.

 

Wat is je meest slechte gewoonte?
Als ik eenmaal begin met snoepen, kan ik niet meer stoppen, dus ik probeer ‘dat eerste dropje’ niet te nemen (anders gaat de zak leeg).

 

Wat is je favoriete bezigheid in je vrije tijd?
Als het maar iets met water is. Vroeger surfen, roeien, zeilen, maar strandwandeling of zwemmen in zee is ook prima.

 

Heb je kinderen? Heb je een relatie? Huisdieren?
Mijn echtgenoot heb ik leren kennen op ‘De Dordtse'(Roei- en Zeilvereniging). Wij hebben een zoon van 27 die inmiddels 1,5 jaar op zichzelf woont.

 

Wat kenmerkt jou als persoon?
Ik ben een prettige chaoot.

 

Wat kenmerkt jou als therapeut?
Ik kan goed luisteren en probeer de samenhang van persoon en klachten te herkennen.

 

Waar ben je trots op?
Dat ik deel mag uitmaken van een gezellig team, waar ruimte en waardering is voor diversiteit.

 

Wat krijg je vaak te horen van je patiënten?
Dat mijn ‘mishandelingen’ soms best ‘gemeen’ kunnen zijn, maar dat het daarna wel oplucht.

 

Heb je nog een gezondheidstip/beweegtip? Wel een paar: “Starten met wisseldouches (ik zou niet meer zonder kunnen….) en je bent meteen wakker”. Bovendien is dat erg goed voor de doorbloeding en ben je beter gewapend tegen de kou.

 

“Beweging is de beste massage”, 

“De beste houding is de volgende”